söndag, april 12, 2009

Påskdessert - något att göra av äggen!



Gjorde en dessert nu i påsk, av några överblivna ensamma ägg som låg och såg alldeles övergivna ut - maränger med vaniljcreme. Små pavlova-liknande bakverk som fungerade alldeles utmärkt efter all fet mat!

(20 st.)

3 ägg
2 dl strösocker
½ tsk ättika

1 tsk vaniljsocker
1 dl vispgrädde

Skira äggen, lägg äggulor för sig och äggvitor för sig.
Vispa ihop äggvitor, socker och ättika till en hård maräng.
Den är färdig att använda när du kan vända bunken uppochned utan att marängen faller ur.
Klicka upp på smörpapper och grädda i ugn på sisådär 100 grader i en dryg timma.

Tag äggulorna och vispa pösiga med vaniljsocker (men riktigt baniljsocker - inget vanillinäckelpäckel!) och vispgrädde.

Klicka upp en liten "gula" av vaniljcreme på varje maräng. Servera genast.

--

EDIT: 090413

Ändrade bilden lite,..

4 kommentarer:

O. sa...

Så poetiskt ärligt att lämna kvar Alvedon® och Eeze® i bild. Är själv på tok för mätt för att piska ihop maränger.

FamiljenFriluft sa...

O. Annars tänkte jag att just maränger är med av Patisserie än "sådana som jag" är riktigt vana - och nöjda - med. Medan just "sådana som du" säkert skulle få för sig idén. :-)

KARLAVAGNEN sa...

Undrar vad det står under tallrikarna som var jättesöta och jag undrar om de kunde vara Gustavsbergs fat...

FamiljenFriluft sa...

Karlavagnen: Oh - det tycker jag också. Jag vet faktiskt inte riktigt om det är gustavsbergsasietter, men jag skall kolla om jag kommer dit igen (det är inte mina fat, jag lade upp marängerna på "lokala asietter" där jag firade påsk, på någon annans landställe) Men jag TROR att det KAN vara ett Gustavsbergsmönster som jag vill minnas heter "Margareta", kolla om du kan leta fram något om det.

Lycka till.