söndag, april 19, 2009

Pasta med surimi

Har ju haft barnen här i helgen och eftersom dottern älskar pasta har det varit en hel del pasta på menyn. När jag har barnen brukar jag koka mer pasta än jag behöver till en måltid, för då kan jag antingen använda mig av den till något mål när jag är själv, genom att bara micra den, eller så gör jag pastasallad av den.

Idag hittade jag billiga surimi-sticks i min lokala butik och tänkte "de kan jag göra något snabbt och gott av", för så är det ju med surimi. Det går fort. De är ju färdiglagade, så det gäller egentligen bara att värma dem. Dessutom är de goda. När jag växte upp kallades de ibland för "falsk krabba". Jag gillar smaken och det händer faktiskt att jag äter dem, rätt av, ibland, ungefär som med räkor.

Med lite olika sorters lök och en skvätt grädde blir det snabbt en liten pastasås:

Pastasås med surimi (1 port.)

4 surimisticks
1 gul lök
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
½ dl grädde
1 tsk vinäger
½ msk konc. äpplejuice
1 liten nypa salt
1 ännu mindre nypa gul curry (madras)
1 tsk olivolja

Hacka löken och vitlöken, och svetta i en panna i olivoljan och lite salt
Slå över vinäger, äppeljuice och grädde, då det börjar bli mjukt.
Skär surimi i små bitar. Smaka av med curry.
Dekorera gärna med något slags citrus.

6 kommentarer:

Jessica sa...

Surimi... lite exorcism känns välbehövligt

FamiljenFriluft sa...

Äsch! Snobb! :-)

Jessica sa...

surimi är överblivna rester, plus arom dårå ;)

Unknown sa...

Funkar bra med chili, vitlök, lite tomatpuré, en skvätt vittvin och grädde också! Hade alltid surimi i frysen när jag var fattigare.

FamiljenFriluft sa...

Kristin :Ja, jag tycker faktiskt att det är bra "budgetmat". Även om det inte är så "fint". Skall testa ditt recept, det lät väldigt gott. Tack för tipset!

Jessika: Jag vet vad det ÄR, jag bara vet vad jag skall använda det till också! :-) Nej, allvarligt - jag vet att det förmodligen är ännu värre än fiskpinnar, men det är riktigt billigt och det ärä skönt att ha i frysen, nu när man aldrig har några pengar, längre.

Unknown sa...

Varsågod, jag sprider gärna min visdom ;) men gott blir det till pasta eller ris, glömde bort att det såklart ska vara hackad persilja också! Men seriöst så är ju surimi en sån där skämmig grej som man inte 'borde' tycka om.