fredag, april 17, 2009

Några av veckans höjdpunkter

Har - som ni kanske märkt - jobbat min första vecka i mitt kök sedan jag opererades för en månad sedan.

Det har varit oerhört både roligt och inspirerande. Jag har återfått modet att prova nya recept och utveckla egna. Jag har hunnit tänka igenom min matsedel och testat någon ny metod för att få fram den mat jag vill. Det känns - helt enkelt - jättebra. Jag är inspirerad, känner mig stor och stark och... lycklig.

Här är några bilder från veckan - både hemifrån och jobbköket.

Pasta med baconsås. Onsdagens lunch. En enkel baconsås med persilja, vitlök, lök och vitt vin.

Tanken hade egentligen varit att servera pasta med köttfärssås, men så skulle jag ju få köttfärs från Menigo på tisdagen... Ja ni hajar - det blev att göra något annat än köttfärssås. Och då hade jag bacon i frysen...

Det blev en kioskvältare.

... liksom faktiskt den här Lax Teriyaki, som jag har gjort några gånger på jobbet. I torsdags kom Sushi-Lars, som ju faktiskt kan en del om Japansk mat, och åt, då han hade ett par ärenden i Stockholm och även han verkade gilla den!

Själv gillar jag verkligen den här rätten. Både att äta den men faktiskt också att laga den. Det doftar så gott i köket när man gör den och jag älskar den där känslan av att reducera en sås tills den nästan går att ställa en slev i, genom att bara koka bort vätskan. Det blir så mycket smak!

Min duktiga vikarie O. har den här veckan vikarierat för min kallskänka, som är sjukskriven, och tog sig då tid att omorganisera inte bara "sitt serveringskök" (d.v.s. den andra förskolans kök), utan även att städa ut ett förråd, fixa alla beställningar, gå igenom gamla papper, hitta roliga arbetskläder och förkläden och slutligen att ta upp en ny lagerhylla till mitt torrförråd, så jag fick lite bättre ordning på mina "snabbvaror" (frukt, som går åt FORT på en förskola).

Sådana kollegor kan man inte ha för många av!

Köpte härom dagen, på min lokala coop-butik, färsk pasta med kort datum och gjorde av några lasagneplattor dessa små canneloni. Då ett par bekanta, som jag brukar laga mat åt då och då, är tomatallergiska prövade jag ett nytt recept och gjorde en creme av cream cheese, lite färska örter, tärnad paprika, schalottenlök och lite grädde och fyllde cannelonisarna med och sedan slog jag grädde över alltsammans och ugnsbakade.

Det blev jättegott! Säkert inte speciellt "italienskt" men i varje fall väldigt gott och det känns som en idé att jobba vidare med tills jag skall laga mat åt mina tomatallergiska vänner igen.

Inga kommentarer: