måndag, maj 11, 2009

Köksskolan i sollentuna

Har alltså haft köksskola, tillsammans med Kock-Anna i Sollentuna i helgen. "Eleverna" var ett gäng ungdomar som skall jobba i kök åt Svenska Kyrkan i sommar och tanken var att alla skulle få träffa varandra, laga lite mat och lära sig lite grunder i "såhär jobbar vi tillsammans i köket".

Eftersom vi misstänkte att just knivteknik var något vi kunde komma att behöva öva på bestämde vi oss för att göra maträtter som kräver mycket hackande. Det blev en fiskgryta med aioli (man måste ju vispa också!) och chokladmousse till dessert (vispa som sagt!)

En halvdag blev det, ungefär, i lördags, då

Här är några bilder (Tack O. - som också gick kursen - för bilderna):

Lite knivteknik. Och lite om olika knivar. Kanske den del av dagen då alla lärde sig mest, verkar det som när man läser kursutvärderingarna. Intressant, eftersom knivteknik brukar vara det första man lär sig i ett kök över huvud taget.




"Olika knivar är bra till olika saker. Fast alla går att hacka och skära med. Vilken som är bäst? Den som passar din hand."

Det viktigaste är ju som bekant inte vad man har hutan hur man använder det man har. Eller hur? :-)




Aïoli - vitlöksmajonnäs till dagens fiskgryta. Något slags boullabaise.

Givetvis med en liten tomatblomma och lite persilja på toppen. Att "lägga fint" är också viktigt!





Chokladmousse (smaksatt med apelsin och dekorerad med ett färskt myntablad) - myckat att vispa (äggulor för sig, äggvitor för sig, grädde och slutligen att vända ihop moussen) och lite pill att lägga upp, men det blev både gott och vackert!

4 kommentarer:

Mackan sa...

OK - får se om jag klarar knivarna från vänster till höger:

Rosendahl "Vegetable" (har jag för mig att den heter)
Wüsthof

Men... Sedan... Blir jag väldigt osäker. Är det en japan som ligger där? Global, ser det ut som? Men det kan väl ändå inte stämma?

Småknivarna är så suddiga att jag inte kan se vilka de är, men möjligen är den närmast i bild en Fiskars (text på bladet och "rätt" form på bladet).

Har ingen aning om vad det är för suddig kniv du håller i handen, men handtaget ser brunt ut, på bilden. Sabatier?

(Kör själv ju helst med Mac och Rosendahl själv. Har "vegetable" själv.)

FamiljenFriluft sa...

Mackan: Nörd. :-) Och ja - det är en global. Fast den är - för att förmildra det hela - inte min.

Och kniven i handen är Omars Kiwi. Ett asiatiskt (Thailändskt?) låprismärke. Rak egg. Bra att hacka med.

Mackan sa...

Asch - bommade på Kiwin, då (som jag aldrig hört talas om). Till mitt försvar ska sägas att det inte går att se eggen eller form på blad eller så på bilden så jag ska inte gräma mig.

Skulle kidsen ha med sig egna verktyg eller fick ni låna ut era? *ryser*

FamiljenFriluft sa...

Kiwin är en fyrkantig tingest med ganska rak egg. Den är lysande att hacka med.

Kidsen hade inga egna verktyg. Vi lanade ihop från församlingshemmet där vi hade kursen, från jobbet och våra egna knivar. Det gick ganska bra.