fredag, maj 15, 2009

Några rätter från "fruhippan"

På jobbet har kollegan A gift sig. Eller - alltså - hon gifte sig ju inte på jobbet (hon gifte sig faktiskt i en annan stad/by för ett par helger sedan) men "A på jobbet..." Ni hajar.

Nåväl. Det blev - med kollegorna - ingen "möhippa", så nu är det dags med "fruhippa" i stället. När det här bloginlägget publiceras pågår förmodligen fruhippan för fullt. Själv är jag inte med (jag har dottern hemma hos mig), men jag har ändå fått förmånen att vara med och sätta ihop och laga en "festlig meny". Här kommer några bilder på några av rätterna från "Fruhippan".

2 X Ost: En liten korg av rostad parmesan fylld med ostcreme smaksatt med färska örter och vitlök. Här upplagd på tallrik och dekorerad med en örtolja på olivolja på basilika, persilja, vitlök och salt.

Gratinerade greenshellmusslor: Gratinerade med örtoljan, lök och parmesan

Gubbröra på kavring: Klassisk gubbröra på skånsk kavring. Det blir nästan inte bättre!

Laxrosor: Alspånsrökt lax med ostcreme smaksatt med salt och pepparrot, på polarbröd.

Chokladmousse: All good things come to an end, som bekant. Och middagen kommer att avslutas med en god dessert - en chokladmousse smaksatt med mörkt, reducerat kaffe och rom. Vuxna smaker som passar utmärkt när man jobbar med barn hela dagarna! :-)

Och utan den här killen - O. - hade det inte gått att få ihop allt i tid. Eller i alla fall inte lika lätt. Eller i alla fall inte lika kul. Eller i alla fall inte utan att låta bli att skrika fula ord. Så ofta. I alla fall inte utan kaffe. :-)

6 kommentarer:

Livet på den mörka sidan sa...

Ååhhhhhhh ! Om jag gifter om mig ( med min man ) så kan du väl laga maten då?

FamiljenFriluft sa...

Lyxpiraya: Till möhippan, ja. Till bröllopet - nej. Jag bestämde mig för ett par år sedan att aldrig mer göra bröllop. :-/ Men tjejmiddagar, möhippor osv. Sure thing. :-) Bara jag slipper höra på fnittrigt pladder om penntrick, vem man vill se göra knäckebrödsdansen på jobbet osv. :-D

O. sa...

Det här har onekligen varit en av de roligaste och jobbigaste veckorna på jobbet. Nästan så jag vill börja blogga igen.

FamiljenFriluft sa...

O. Orden "roligt" och "jobbigt" är ofta i princip synonyma i kökssammanhang. :-) Och ja! Skriv!

Anonym sa...

om nån här hemma skulle fria, är du den jag ringer om det ska vara möhippa!!
riktigt gott var det! mvh H på jobbet;)

FamiljenFriluft sa...

H: Tack. Ja - du har ju mitt nummer. :-)