tisdag, april 28, 2009

Pysslig men god soppa



Note to self: Jordärtskockor må vara billiga, men de är inte den bästa idé du någonsin haft för en soppa!

Tisdag. Leveransdag. Och soppdag på jobbet. I något slags infall av teknisk hybris (det här har hänt förr - någon kommer möjligen ihåg en berättelse som rör kåldolmar från något år sedan? :-) ) fick jag idén - eftersom jordärtskockor är billigt och väldigt gott - att försöka mig på att göra soppa på dem. Bra och gott som sagt. På pappret, i alla fall. För vad man lätt grlömmer i sådana här mentala härdsmältor är att jordärtskockor är såpass billiga för att man A) köper dem hela, och oskalade och B) de är bökiga att skala, p.g.a. sin form.

Lägg nu till kvantiteten "typ 200 portioner". Det betyder 15 kilo jordärtskocka. Som skall delas i jämna knölar, skalas med potatisskalare eller skalkniv, delas i mindre bitar (det gjorde jag i maskin - tack och lov) och slutligen täckas med vatten för att användas till soppan.

15.
Jävla.
Kilo.

Men - jag HADE rätt i att soppan i alla fall blev god! Såhär blev det idag.
(Omräknat till något slags "4 standardportioner"

300 g jordärtskocka
1 st gul lök
2 potatisar
Några blomkålsbuketter
2 dl vatten
1 dl creme fraiche
1 dl vitt matlagningsvin
1½ dl grädde
1 st buljongtärning (grönsaksbuljong eller kyckling dito)
Salt och grovmalen svartpeppar

Börja med jordärtskockan. Skala och tärna eller riv den på rivjärn och lägg i en kastrull med vattnet och buljongtärningen.
Skala och hacka löken fint och tillsätt i soppan.
Gör samma med potatisen.
Då potatisen börjar mjukna, i med blomkålen.
I med grädde, vin och creme fraiche.
Låt allt koka ihop sig ordentligt.
Stavmixa slät.
Smaka av med salt och peppar.

9 kommentarer:

Carin sa...

Hehehe...Nu förstår jag varför du snoppade av mej så bryskt när jag ringde förut :-)

FamiljenFriluft sa...

Carin: Jag är ledsen, men lägg till en leverantör (gissa vilken?!) som inte heller idag lyckades få med sig allt på första försöket, så hajar du varför jag var mitt gamla vanliga trevliga "köksmästar' Värn"-jag när du ringde. Kramar, fred och kärlek!

Anonym sa...

...och min dotter som trodde det var palsternackssoppa som serverades... men den var god enligt henne :)

FamiljenFriluft sa...

Anonym: Oh. Vad roligt att hon gillade den! Ja, det är ju lite mildare med jordärtskocka än med palsternacka, men smakerna är ju likartade så - duk,tigt av din dotter att känna igen smaken! Öter ni mycket rotsaker hemma?

Anonym sa...

Soppan var himmelsk!!!
Solblomma

Unknown sa...

Jordärtskocksoppa till 200 pers på dagis är i paritet med att koka basmatiris i hög gryta på spis till samma mängd?

FamiljenFriluft sa...

Solblomma: Oh. Tack. *rodnar* Vad roligt att du gillade den


Eva: Jag har inga erfarenheter av att göra basmatiris i hög kastrull till så många, men min erfarenhet säger mig att det är ungefär lika vettigt som att koka jordärtskockssoppa! :-)

landonius sa...

Så mycket jobb och alldeles i onödan!
Det mesta av smaken sitter alldeles under skalet, så om du skalar dem....
Jag gör så här:
Är kockorna grusiga, borstar jag de under rinnande vatten, annars tvättar jag bara, delar i mindre bitar, fräser på smör och rapsolja.
Har de mjuknat något, då är det dags för hackad charlottenlök, får fräsa lite till och på med god vitt vin.
Koka ner lite, på med kycklingbuljong och då får den puttra tills kockorna är mjuka. Mixa slät, sila genom chinoise, på med en skvätt grädde, justera smaken, få ett uppkok, servera och njut!

FamiljenFriluft sa...

Landonius - tack för tipset.