onsdag, april 08, 2009

Köttfärssås i metamorfos - chili con carne



Hade köttfärssås kvar från härom dagen. Öppnade ett av mina Lidl-fynd från förra veckan (när jag köpte 4 burkar Heinz Baked Beans för 10 spänn) och hade i lite purjolök, paprika, chili och paprikapulver och - Voila! - chili con carne och ytterligare en maträtt att äta till middag den här veckan!

Tjockt nice!

Just det här med att lära sig både att göra en vettig köttfärssås och sedan att komma på några sätt att återanvända den kan jag tycka är ett riktigt bra tips både till kostnadsmedvetna kockar, ekonomiska föräldrar och husmödrar!

Här är några saker som jag gör med överbliven köttfärssås:

Med vita bönor kan det bli Chili con carne
Med buljong och mer tomater blir det tarrasc
På en smörgås med lite ost blir det en jättesmarrig varm macka
Med lite majs och ris blir det "ryssröra" att t.ex. fylla pitabröd med
Givetvis kan man använda den i en lasagne
Med några kokta morötter och ärter och potatismos blir det cottage pie

Vad gör DU av överbliven köttfärssås?

7 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Små smördegknyten fyllda med köttfärs (pröva gärna att lägga i röd paprika i såsen) blir perfekt som drink-tilltugg.

Livet på den mörka sidan sa...

Paj med mycket riven stark ost på , barnen blir glada och jag känner mig ekonomisk :)

FamiljenFriluft sa...

Karlavagnen: Oh! Schysst med drinktilltugg såhär inför påsken! bra!

Lyxpiraya: Ja! Paj! Hur kunde jag glömma det?! Bra jobbat!

Anonym sa...

Oftast blir det en sväng till med Pasta !! Om jag fryst in den..
Men det kan även bli en soppa med denna köttfärssås, fint strimmlad vitkål som bryns lätt samt Ketjap Manis !!!

Reneé

FamiljenFriluft sa...

Renée: Hmm. Ketjap manis, vitkål och köttfärs. Det låter jättegott. Det måste jag testa. Låter som om det skulle kunna vara jättegott som något slags röra till bara typ ris också? Måste testa!

Niclas sa...

Pizza-->tomatsås över som används till-->köttfärssås (med pasta), köttfärssåsen som blir över används till-->lasagne. Ungefär så :D

FamiljenFriluft sa...

Niclas: Mmm. Bra att tänka också på vad som händer INNAN man har köttfärssås! Stilpoäng! :-)