måndag, april 13, 2009

Påskdessert - smoothie

Var en kort sväng på Ekbacken i onsdags och där serverades, som dessert till påskbordet vid mellanmålet en smoothie.
Jättekul, och festligt, tycker jag. Ett gott och trevligt alternativ till påskägg med godis! Och ett roligt initiativ av kollegorna! Dessutom blev det väldigt uppskattat av barnen. Ungefär såhär blev det när man skalar ned receptet till något slags "familjebruk":

(4 port.)

4 dl blåbär, frysta
1 l fil
1 banan
1 tsk vaniljsocker

stavmixas och garneras med apelsinskiva.

6 kommentarer:

Jessica sa...

Hur länge ska du vara sjukskriven? Läker ögat som det ska?

FamiljenFriluft sa...

Jessika: Ja. Det läker ungefär som det ska. Om allt går som jag vill återgår jag (väldigt) snart i tjänst igen.

KARLAVAGNEN sa...

Fy vad o-troooooligt gott det ser ut! Bra tips! Hmm, om man inte har fil vad tar man då? Yoghurt? Fast Spanien är inte ett land som säljer yoghurt i en liters förpackningar. Nåja, man får improvisera. Gott lät det. Frysta blåbär ska jag nog hitta i någon tiddelikass (delikatess).

Tackar för alla tipsen - as always, inspirationskälla till culinära stordåd.

FamiljenFriluft sa...

Karlavagnen: Jag skulle ta någon slags matyoghurt (typ grekisk eller turkisk) och kanske skicka i lite mjölk i den, eller kanske tillochmed grädde, för att runda av smaken lite. Lycka till!

Unknown sa...

Varför kommer jag inte in på din sida Karlavagnen..? Ibland kan jag - och ibland inte. Tänkte ge dej mer förslag på smooties.. :)

FamiljenFriluft sa...

Du får gärna ge smoothieförslag här också! :-)