onsdag, oktober 29, 2008

Varför är det så många fildelar-debattörer som länkar till bloggen?


Ser att jag får träffar från en mängd "politiska" sidor och bloggar på nätet just nu. Ofta har jag blivit länkad till som ett exempel där jag faktiskt tjänar pengar på att ha gett bort något gratis, som det står.

Och såhär är det då (även om nu alla andra också kommit med ungefär samma argument):

Under förra vintern (precis innan jul) släppte jag en receptsamling - "Mums! - det bästa från Krubb", som är vad det låter som - en samling recept från den här bloggen. I och för sig indexerade och med en del annan text "runtomkring", men ändå - i destillat de bästa recepten från den här bloggen (som jag alltså redan publicerat här - gratis - bara för att vara jätteövertydlig).

Nåväl. Boken blev rätt poppis och sålde faktiskt såpass bra att Vulkan, där den är utgiven, hade svårt att få ut alla böcker i den takt de beställdes. Jag började således tjäna pengar på det jag skriver. Och blev "upphovsman", som det heter på juridikfikonspråk.

Sedan hände inte så mhycket mer - i vintras. Jag sålde inte så mycket mer av min bok, faktiskt och när jag inte sålde så mycket i våras som jag gjort till Jul tänkte jag helt enkelt "undrar om det är så att mina potentiella läsare kanske vill kolla vad det är de köper? Om de så att säga vill "bläddra i boken" eller "provköra" den, innan de köper den?

Nu är det så att min enda distributionskanal är en websida - Vulkan.se (heja, dem, förresten!), så att fysiskt så att säga "lägga händerna på" en bok gör sig inte så enkelt, men eftersom jag faktiskt tror på min produkt (receptsamlingen) så mycket att jag faktiskt tror att folk är beredda att betala för att få den i pappersform släppte jag min receptsamling som en pdf i maj.

Det handlade alltså inte om ett politiskt ställningstagande eller något slags aktivism. Det handlade om att tjäna stålar. Och bevisligen funkade det. Boken laddades ned av en massa människor och en del av dem tyckte att den var såpass bra att de var beredda att köpa en "riktig" pappersbok (tydligen ville de inte ha med sig datorer att spilla på i köket. Och min bok är mycket bättre som grytunderlägg än de flesta datorer!)

Men - säger nu en massa andra "upphovsmän":
"Du ger bort något gratis? Du förlorar en massa pengar på det? Och om folk kopierar din bok? Då förlorar du JÄTTEMYCKET pengar - du är dum i huvudet!"


Låt mig dra en analogi. De flesta bokklubbar som distribuerar deras böcker skickar ibland med "en extrabok" i paketet, för att så att säga "skapa mervärde i kartongen". Eller ett "presentpaket" eller så. De förlorar zilch på att deras förlag distribuerar deras böcker på det här sättet, därför att de faktiskt får fler kunder genom den sortens marknadsföring. Folk som kanske aldrig tidigare läst författaren "luras" att köpa en bok med argumentet "se vad mycket andra grejer du får med i paketet" och upptäcker ibland en ny favorit och så har man fler läsare.

Den uppmärksamme märker hur jag använde orden "kund" och "läsare" här ovan. Det finns en distinktion. Jag vill ha läsare. För läsare genererar kunder. Även folk som inte själv köper min bok kanske läser den. Cirkulerar den. Rekommenderar den till kompisar, som i sin tur kanske köper min bok.Att så att säga "jaga pirater med blåslampa" - om vi skall använda ordet "pirater" om folk som delar med sig av mitt verk - är så att säga "bad business". Färre läsare - färre kunder. Färre kunder - mindre stålar.

Jag tänker inte skriva så mycket mer om det. Jag vill givetvis att ni köper min bok. Och att ni läser den. Och att ni rekommenderar den till kompisar. Ni som sprider den vidare är inga brottslingar. Ni är bara en av mina distributionskanaler. Ni är inga brottslingar. Kanske bara fans?

Jag är alltså INTE en politisk revolutionär (i det här fallet!), eller någon slags idealist. Jag vill tjäna pengar. På att skriva bra böcker.

'Nuf said.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvär blir det ju så att man ibland genom sitt vanliga agerande - genom att vara sig själv faktiskt tar politisk ställning och blir revolutionär. Bara för att man inte agerar som alla andra.

Du vill bara tjäna pengar på att skriva bra böcker (och inget kosntigt med det), men sättet du väljer att göra det på är (för vissa) revolutionärt. För mig så är det bara smart. :)

FamiljenFriluft sa...

Piratjanne: Framförallt är det det enda ekonomiskt försvarbara sättet jag kommit på för att marknadsföra min bok.

Och jag tycker egentligen frågan är rätt enkel - jag tänker inte stämma folk som liksom lånar min bok på biblioteket, t.ex. Hela den där "du förlorar pengar"-grejen är så himla dum... Den förutsätter att alla läsare faktiskt KÖPER ett EGET ex av boken, oavsett om de tycker att den är bra eller inte... Det är bara SÅ 2007! :-D

Martin Vesterlund sa...

Jag har testat att använda datorn som grytunderlägg, det funkade "sådär". Eller om jag ska vara ärlig så funkade det skitbra, inga värmemärken eller fläckar på bordet! (Hur bra den bärbara datorn funkade efteråt är en helt annan historia ;))

Jag hade inte fått nys om din kokbok om du inte lagt upp den som pdf, och även om jag hade fått det så hade jag inte satt upp den på någon önskelista då jag hade antagit att det var en i mängden.

FamiljenFriluft sa...

Martin: Ja - tydligen gör jag något rätt, då? :-D Det är sådana här historier jag tycker bäst om - folk som faktiskt har läst boken och sedan bestämt sig för att köpa den, oavsett om man läst den "på papper" eller "i datorn".

Anonym sa...

Kan tänka mig det. Internet är ju ett oerhört starkt fertyg för gratis marknadsföring. Jag tippar på att du inte har gjort en kostnadsanalys över hur mycket varje ny kund kostar dig i utgifter i form av reklam och... annat. Men om jag skulle höfta så är det inte mycket. Några spänn per skalle. Och det är nåt som etablerade företag bara drömmer om i våta drömmar. :D

LOL @ "SÅ 2007" :D

FamiljenFriluft sa...

PiratJanne: Precis. Det är helt rätt.