tisdag, oktober 21, 2008

Noterat en tisdagmorgon

Igår var det måndag - vilket betyder ett nytt spännande avsnitt av matakuten. Ett riktigt bra avsnitt, där Carola Magnusson försökte påverka en lokal kommunalpolitiker att driva frågan om fler produktionskök (och därigenom färre centrala enheter), Melker till sist fick till en hel del bra mat (men - igen - för sent) och Paul Svensson fick stångas med en leverantör rätt ordentligt innan han fick köpa färsk lax. Bra program som visar några ytterst reella problem kring matlagningen i storkök.

Paul växer f.ö. för varje avsnitt tycker jag. Han har genom att göra rätt små förändringar (riktigt potatismos till maten i stället för pulvermos, färsk fisk en dag i stället för fiskpanetter) höjt kvaliteten på maten, och han har fått med sig både kollegor och elever på sina förändringar. Kudos!

Såg att kompisen Å också varit på Jacobs och att det är fler än jag som gillar stället.

Dottern bakade tydligen frallor hos dagmamman igår. De skall hon bl.a. ha med sig på sin utflyktsdag i skogen, idag. Jag har inte fått smaka. Precis så orättvist är livet för en pappa. :-)

Den fantastiska matbloggen Ragazze har en ball tävling idag. Ragazze är en gammal favoritblogg som jag läst mer eller mindre sedan de startade och när de nu har tävling (med riktigt bra priser) tycker jag att alla skall bege sig dit och delta!

Igår kunde man läsa om en kock i England som tydligen A) varit "Mr. Gay Uk" (och bara därför borde vara värd mediautrymme - En snygg kock! Det är inte varje dag!), B) är kannibal (Huga!) C) Har mördat och ätit upp sin pojkvän - och liksom för att inspirera till nya stordåd i köket nu D) delar med sig av receptet. Givetvis skrivs det om i Aftonbladet. (Förlåt Sushi-Lars!) :-)

--

EDIT 15:31


Blev tipsad om en till tävling, den här gången på den fina bloggen Kalasgott - se till och delta och vinn fina priser!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! =)
Just nu håller jag en tävling där man kan vinna ett riktigt trevligt "höstlovs-bak-paket"!
Läs mer om tävlingen på min blogg!!

Kram, Jennie
www.kalasgott.blogg.se

FamiljenFriluft sa...

Jennie: Coolt. Jag länkar givetvis...

Jessica sa...

Det är ju klart att du inte får smaka, Jesper. Det är ju här dotterns utveckling till skolad krögarinna börjar ;). Den där krogen du vet som ni ska öppna så småningom, där du kommer att få nöja dig med vad som nu blir ledigt i köket.

Anonym sa...

På söndag ska vi nog lyckas basta ut de där kvällstidningsläsartendensera ur dig! :)
Nina Simone kommer att närvara, förresten..

FamiljenFriluft sa...

Jessika: Jag inser det.

SushiLars: Jag ser fram emot urbastning av dumheter!