tisdag, juni 05, 2007

Frukostbröd

Det är synd att dofter inte går att digitalisera och lägga ut på bloggen, för just nu doftar det ljuvligt i det lilla hemmet på Utövägen. Själv är jag sisådär tio centimeter längre än vanligt. Och starkare. Jag är oslagbar. För jag har bakat bröd.

Bröd som är ätligt.

Brödet som hädanefter är döpt till "Jespers fantastiska frukostfralla" är en kreation på rågsikt, med russin och sirap. Jamen, säger ni - det gör väl alla? Förmodligen har ni rätt. Det är bara det att DET HÄR brödet HAR JAG BAKAT.

Eftersom dotterns mamma idag påminde mig om det var dags för recept på sajten kommer här "mitt alldeles egna första brödrecept":

Du behöver:


50 g jäst
C:a 6 dl vatten
Typ 1, 5 l rågsikt med vetemjöl
En riktigt god nypa salt - gärna flingsalt
En nästan lika schysst nypa fänkål
½-1 dl mörk sirap
En liten ask russin

Gör såhär:

Blanda ut jästen med lite av vattnet. Häll i kryddorna, resten av vattnet och börja arbeta ned mjölet, lite i taget. Nr degen börjar bli kladdig, men inte fast, arbeta ned russinen i degen.När degen börjar bli fast och lossna från skålen, höll i sirapen, tillsätt mer mjöl tills degen får en fin konsistens igen.

Låt jäsa under duk i sisådär en timma

Dela upp degen i 16 bullar. Garnera gärna med lite mjöl på toppen.

Låt efterjäsa i sisådär tio minuter på plåten och grädda sedan i mitten på ugnen i 250 grader i 15 minuter. Skruva sedan ned ugnen till 150 grader och låt gå färdigt - det tar sisådär 15 minuter till.

Voila!

Inga kommentarer: