onsdag, juni 20, 2007

Färre barn och fler gäster

På Grantomta fortsätter livet sin gilla gång. Förra torsdagen var det skolavslutning för skolan. Femoorna hade fått skriva ihop några meningar om vad det roligaste de varit med om på Grantomta varit. Några hade varit där sedan de var småoch några hade fina minnen från förskoletiden. Andra hade tyckt att klassrensan var roligast. Men en flicka hade tyckt att "Hemkunskapen med Jesper" hade varit roligast. Jag blev så rörd att jag började grina.

I måndags började alltså semestrar för en del föräldrar och jag får allt färre barn som äter hos mig varje dag. Samtidigt har det varit "planeringsvecka" för alla lärarna på skolan, så jag har haft fler vuxna lunchgäster än vanligt. Några av dem är dessutom vegetarianer,(och alla utom en av dessa är dessutom laktosintoleranta", så jag har fått träna mig lite mitt vegankockande. Kul och utmanande.

Igår var det fiskdag och jag hade "pocerad alaska pollock med vitvinssås" som dagens lunch. Dagens veg var igår "ljummen pastasallad med het bönsalsa" Båda rätterna var kioskvältare, både bland de nya gästerna och barnen. Ungarna åt så mycket fisk att jag inte hade något kvar på slutet! Kul!

Idag har jag serverat "skånsk korvgryta", vilket var en gryta med korv, äpplen och lite kuliga rotsaker i som dagens lunch. Dagens vegetariska har varit "paprikarisotto med färska örter". Korvgrytan gick bra, som alla korvrätter, men risotton var en riktig höjdare. Jag tror alla som åt den kom tillbaka efter mer. Kul.

Fick också fint besök idag - av CayakCarin, som också fick sig en risotto - då spetsad med lite parmesan, som jag själv ville ha den - som också gillade den. Den var RIKTIGT bra, faktiskt, men så gillar jag ju verkligen att laga risotto också.

I morgon blir det "sydfransk köttgryta", men jag har inte tänkt ut någon veganrätt än.

Inga kommentarer: