lördag, februari 10, 2007

Strömming

Måste bara säga det - en gång för alla - en av de bästa matbloggarna på Svenska ÄR och har varit - så länge jag har läst den - "Ragazze nella Cucina - tre tjejer i köket". Idag har de ett kanonläckert recept på senapspanerad strömming. Inspirerande!

Själv älskar jag strömming. Jag gillar i och för sig nästan all slags fisk, men jag har någon slags överromantiserad bild av hur det var att som typ 12-åring rycka strömming med kompisarna på landstället på Bullandö och av hur ammma stekte de färska strömmingarna (som var så färska att några av dem fortfarande var likstela) i rikligt med smör.

JAG brukar göra strömming med persiljesmör. Jag brukar göra såhär:

Först tar jag vetemjöl, ägg och rågmjöl. slår upp ägget i en skål och har rågmjöl och vetemjöl i varsina tallrikar eller flata formar.

Så börjar jag med vetemjölet. Jag trycker "skinnsidan" av strömmingsfilén ned i vetemjölet, doppar sedan samma sida i ägget och sedan blir det rågmjöl på. Strömmingsflundran läggs sedan på en plåt eller så, med "köttsidan" uppåt. På den drar jag en sträng mjukt persiljesmör, Sedan gör jag en likadan strömmingsflundra och lägger ihop dem, med paneringen utåt och persiljesmöret i mitten. När jag har tillräckligt många tar jag fram - gärna en gjutjärnspanna, bryner rikligt med smör i den och steker sedan strömmingarna några minuter på var sida, så att de blir lite mörkare än gyllenbruna.

Jag brukar servera strömmingen med potatismos (gärna med muskot i) och lite skirat smör, eller kanske lite citronmajonnäs.

Det är MIN gamla "klassiska" strömmingsrätt.

Inga kommentarer: