måndag, februari 26, 2007

Grattis pippolakki!

Har ju - som jag skrivit tidigare - försökt att delta i Mackans skrivartävling. Det har varit jättebökigt. Först kom ingenting, sedan fick jag till en början. Sedan fick jag skrivkramp. Sedan skrev jag ett nynopsis och fick världens prestationsångest när folk redan började lämna in och jag inte ens hunnit få ned mer än de första fem meningarna i ordbehandlaren. Sedan skrev jag hela grejen, mer eller mindre i ett streck. Så pratade jag med Mackan på telefon, satte mig ned och strök en tredjedel av orden i de första 6000 orden. Skrev ytterligare 2000 på slutet och var till sist så trött på grejerna att jag lämnade in något "bara för att bli av med det".

Det var igår.

Idag har en annan tävlande - Pippolakki - lämnat in, och jag vill bara ge honom stående ovationer för att han faktiskt skrivit något. Pippolakki är en bit över 60 år och har - mig veteligt - aldrig "frivilligt" skrivit någonting tidigare. Jag tror inte att han har skrivit något "skönlitterärt" sedan någon skoluppsats. Att då få ur sig en novell är... .. . värt beundran. Så... Allt cred till mr. Pippolakki.

---

Träffade VinTina idag, av en tillfällighet, i Sickla köpkvarter. Hon såg ut att må bra, men hon letade efter något kul kockprojekt. Det gick tydligen rätt bra med vingrejerna, men hon ville komma in och köra lite i kök igen. Vi snackade lite om en restaurang i gamla stan, som vi båda gillar att äta på (och som Tina levererat vin till), som tydligen sökte folk i köket. Lycka till, Tina.

---

På tal om vin, ja. I Sickla skulle en kollega in på systemet, och eftersom jag inte hade något annat för mig hängde jag med. Där står två killar och plockar bland rödvinerna...

Den här, har jag hört skall vara bra. Jag har ju en kompis som är, sådan där, vad heter det? Sommel.. Som. Sammarin, ja du vet?
Nej?
Du vet - vinexpert?
Nej?
Ja, i alla fall - han tipsade om det här... Sydafrika gör tydligen bra viner nuförtiden...
Jaha?
Ja, Zinfandel skall tydligen göra bland de bästa... Såg det på TV4...
Är inte Zinfandel en druva?
Nej. Det är väl en familj?
Jag tror att det är en druva...
Ja, kanske det, men det är en familj också. Den här skall vara bra, i alla fall...


Det är så himla skönt att komma till insikt om att det faktiskt finns folk som är ännu sämre på vin än jag. :-)

Samtidigt berättar ju historien att man faktiskt kan njuta av vin, fastän man inte behöver kunna så mycket. Nåväl. I framtiden, när jag skaffar och kör egen krog kommer jag nog inte att servera vin själv. Jag kan inget om det, jag nyttjar det inte själv och den enda jag skulle vilja ha som sommelier är pensionär. Synd, mr. Pippolakki...

Inga kommentarer: