lördag, februari 17, 2007

Bloggintervju - recepttipsaren

I krubbs satsning att försöka ta reda på hur bloggen kan bli bättre, genom att intervjua dess läsare, har tuden idag kommit till Björn Nilsson, en av de läsare som regelbundet inkommer med frågor om recept. Björn är dessutom student, och har en egränsad budget att köpa gåslever och tryffel för, vilket gör att man som receptförfattare ibland får tänka till lite kring konceptet ”gott men billigt”. När Björn inte blir tvångsintervjuad av mig läser han till civilingenjör på Chalmers tekniska högskola, spelar bas, gitarr och piano och umgås med flickvännen…

Hej, Björn, hur mår du idag?
Jo tack. Bara bra. Idag var det ingen undervisning i skolan, bara lite slentrianräknande. Unnade mig dessutom en Calzone till lunch och har sedan jag kom hem tagit mig tid att spela gitarr i nån timme eller två. En helt klart lyckad dag.

Hur ofta läser du Krubb?

Skall jag vara ärlig så är jag ingen flitig krubb-läsare. Följer faktiskt inte någon blogg så där nitiskt, är mer något av en blogg-vagabond. Jag hinner helt enkelt inte med att ta in och processa all information som dagligen sköljer över mig.

Du är ju en av de som ställt frågor om recept på krubb - vad har varit det bästa receptet du läst på Krubb?
Vet inte om du la upp receptet på den där kycklingmarinaden med honung, tomatpuré och rosmarin. Om inte, så säger jag tacosalsan. Den fick omdömet "den godaste tacosås jag ätit" av mammas fästman.

OJ! DET måste man ju se som framgång! /Red.anm.)

Du läser till civilingenjör - gillar du tekniska leksaker som mixrar, våffeljärn och blåslampor i köket?
Mixrar => Milkshake
Våffeljärn => Våfflor (dah?!)
Blåslampor => Creme Brulé [rättstavat?]
Så naturligtvis intresserar dessa pryllar mig. Men tycker jag om dem för att jag pluggar till ingenjör? Nä, ur den synvinkeln är de ungefär lika intressanta som en bordslampa. Bra att ha, men stör mest gitarrstärkaren...


Du spelar ju bas och lyssnar rätt mycket på rock - något som skulle kunna räknas som "det officiella soundtracket till filmen om professionella kök" - vad för musik lagar du själv helst mat till?
Just basspelandet går lite på sparlåga nu. Har inget band för tillfället och bas är inte alls lika roligt att spela hemma själv som till exempel gitarr/piano.

När jag lagar mat blir det ganska mycket webradio. Mestadels för att få variation i lyssnandet. Det senaste har det blivit ganska mycket 80-tal (både rock och pop faktiskt). Annars går vadsomhelst med Deep Purple MkII hem. Risken är dock att man diggar lite för mycket och bränner vid maten. AC/DC är också ett säkert kort. Det är ytterst sällan jag lagar mat utan nån slags musik i bakgrunden.

Tittar du på matlagningsprogram på TV - vilka då?
Brukade titta på Tina när jag var yngre. Nu för tiden tittar jag knappt på TV alls, tiden räcker inte till. Tycker om Jamie Oliver, även om jag tyckte hans skolmatsreform var intressantare än hans matlagning, men han har skön stil och lagar intressant mat. Vill minnas att det fanns nåt program för några år sedan med två äldre damer som åkte runt England på en motorcykel med sidovagn och lagade mat. Det programmet tyckte jag om (tror det hette nåt i stil med "griniga gamla tanter" men jag kan ha fel).

Varför då?
Jag tycker om mat och de kan ge tips och inspiration. Men programmen måste ändå ha något slags underhållningsvärde.

Lagar du mycket mat själv?
Inte mer än nödvändigt, detta på grund av ständig tidsbrist som ingenjörsstudent. Tycker dock att det är väldigt roligt att laga mat de gånger man har tid och pengar så att det går att lägga ned tillräckligt med kärlek i grytorna. Testar gärna nya maträtter/smaker men föredrar att ha en färdig, välkommenterad, algoritm att implementera (ett recept alltså).

Vilken är din favoriträtt - att laga?
Någon slags god kycklingwok skulle jag tro. Alternativt panerad "torsk"-filet.

Vilken är din favoriträtt - att äta?
Vet inte riktigt. Tycker om så mycket olika saker. Skulle nog säga potatisgratäng, med mycket vitlök, grädde och ost.

Ge oss ditt bästa äggrecept!
Helt klart nån variant av fransk omelett. Gärna med nån slags stekt korv ,tomat, lök, färsk basilika och en gnutta olivolja.

Då vill jag passa på att tacka dig för att du hjälper till att göra Krubb till en bättre matblogg med dina fortsatta receptfrågor, och tacka för intervjun.

3 kommentarer:

Anne sa...

Jättetrevligt koncept, det här med läsarintervjuer. *me like*

FamiljenFriluft sa...

Kul att du gillar det. Vi skall mailas, senare, hör jag. :-) Jag gillar din blogg också. Bilderna är verkligen suveräna och jag läser den dagligen.

Anne sa...

Tack :) Du vet var min brevlåda bor, typ.