torsdag, februari 15, 2007

10 sjukt trendiga ingrediaenser just nu.

Alltså - om man vill verka lite "TV-kockshäftig" (vilket ord, förresten, det skall jag börja använda... Eller inte förresten, med tanke på den senaste tidens "kändiskock"-skriverier i pressen) finns det ju alltid mer eller mindre "coola" ingredienser. Saker som man kan verka lite "ball" om man lyckas smyga in i något recept. För något år sedan var det ju Tamarind och udda styckningsdetaljer (som griskind). Här kommer "de nördigaste ingredienserna den 15 februari" - kom ihåg var ni läste det först.

10) Palmsocker
9) Brunt "earth salt"
8) Kaninnjure
7) Bulgur
6) Vin santo
5) Alpaccamjölk
4) Älgost
3) Näktergal
2) Akaciahonung

och slutligen

1) Lotuspollen

Jag undrar om jag inte skall gå ned till våran lokala konsum och fråga om de kan packa en plastkasse åt mig med de här grejerna? :-)

2 kommentarer:

Anne Skoogh sa...

Det lät ju.. gott. Eller inte. Nåja. Akaciahonung, check. Pollen - har testat, dock inte lotuspollen, men det var ju inte mycket att ha. Bulgur använder jag flitigt, palmsocker kan jag tänka mig till en del saker och earth salt låter spännande. Pass på resten.

Anonym sa...

Vin Santo att doppa härliga italienska mandelskorpor i, är den enklaste och godaste efterrätt man kan bjuda på efter en i övrigt italiensk-inspirerad måltid. Prova! Häll upp ett glas och ställ på en tallrik, lägg några mandelskorpor lite snyggt runt om - färdigt!