fredag, januari 21, 2005

It's friday, I'm in love...

Ja, jag hade nästan glömt bort hur mycket jag gillade the Cure på tiden det begav sig, i början av 90-talet, men så hittade en av kollegorna - Markus - en radiostation med gamla klassiker härom dagen och jag hörde den igen. Kul.

Nåväl. Det har varit en bra vecka. Jag har lagat en hel del kul och uppskattad mat på jobbet, som pocherad skädda med räksås, spaghetti och köttfärssås och så, förstås, i torsdags - ärtsoppa och pannkakor. Det är kul, för det är alltid så uppskattat. Och så blir det ju gott också.

Hemma har jag emellertid inte lagat så mycket kul mat. Det har mest blivit rester nu, ett tag, för vi har haft frysen full. Ni vet hur det funkar. Gjorde i alla fall en pastasås idag med räkor, crabsticks, lök, vitt vin, morötter, grädde, hemkokt fiskbuljong och lite curry. Det blev helt ok.
Såg att wheresmydinner hade bytt namn och plats och heter nu "Anne's food" och finns numer här.

Bra, tycker jag, för jag gillade faktiskt inte det förra namnet, även om jag tycker att bloggen är bra. Nåväl. På andra foodbloggar jag läser regelbundet har det den senaste veckan varit mycket snack om kokböcker och vilka man har och vilka man vill ha och sådär... Jag skall väl inte vara sämre utan sticka ut hakan och lämna ett par tips på "kokböcker jag faktiskt läser i" (det är inte många) och som jag tycker att man skall ha i bokhyllan:

1) Bonniers kokbok. Präktig. Lite halvtråkig, kanske, men riktigt, riktigt bra husmanskost.
2) Franska kökets stora kokbok. Av Raymond Oliver. Gammal klassiker, med många grundrecept.
3) Vårt dagliga bröd. Kommer från Frälsis. Jag är värdelös på bröd, men den här boken är bra.
4) Den nakna kocken. Och andra böcker av Jamie Oliver. Han är emellertid bättre på TV.

Ja, det är väl de jag läser i. Jag lagar förvånansvärt lite mat per recept, men ibland måste man ju slå upp något. Då kollar jag alltid först i Bonniers om det är svensk mat vi snackar om och sedan i Franska köket... om det är något annat jag behöver.

Vilka kokböcker gillar DU, förresten? Skriv och berätta!

Just det - det finns ju andra böcker om mat, som inte är kokböcker, och där gillar jag ALLT av Anthony Bourdain, men det kanske inte kommer som någon överraskning?!


2 kommentarer:

Elin sa...

Ja, jag gillar ju "vårt dagliga bröd"-boken; Lantbrödet med ost&oregano är ett bra recept om man har en bit god ost hemma. Fort går det också! Trevlig helg!

Anne sa...

Kul att du gillar det nya namnet - det gör jag med. Men länken blev fel, ett http:// för mycket helt enkelt. :)

Jag fick Anthony Bourdains bok från Adlibris idag - SÅ kul, verkar den. Samma sköna stil, och recepten ser härliga ut, efter en snabb genombläddring.

Jag kan inte påstå att jag sett dig på Konsum.. men det är inte omöjligt, vi är där en hel del och inte minst på kvällarna. Lagom pigg. (Typisk nödhandling, fast det är en helt okej affär tycker jag.) Nästa gång kanske vi lyckas känna igen varandra? :)