söndag, januari 09, 2005

Goda kycklinglår-rullar

Kycklinglår-rullarna, eller korvarna, eller rulladerna, eller vad man skall kalla dem för blev jätteschyssta! Jag serverade med buljongkokt ris (med sauterade gröna ärtor och lök) och dekorerade med lite sauterad paprika julienne och hackad vitlök.

Typ såhär gör man dåra:

Bena ur kycklinglåren, se till att vara försiktig, så du inte punkterar skinnet på kycklingen. (Använd en liten kniv - en urbeningskniv är för klumpig här och kommer bara att resultera i kluvna fingrar)
Lägg upp kycklinglåren på varsitt ark plastfolie, något större än låret. Lägg låret med skinnsidan nedåt, mot plasten, i ena kanten på folien.
Fyll med något gott (soltorkade tomater och basilika, salt, peppar och vitlök, t.ex.) och rulla ihop låret, i plasten, så att det blir som en "korv", med skinnet på utsidan och fyllningen mitt i. Rulla tight, så att korven inte särar sig och fyllningen rinner ut.
Rulla in plastpaketet i aluminiumfolie.
Sjud upp vatten på en kastrull, tills det är "fiskögonstora" bubblor i det - ungefär som om du skall pochera ett ägg.
Koka ris enligt konstens alla regler.
Lägg under tiden riset kokar (vilket brukar ta 15-20 minuter) i korvarna i den sjudande kastrullen. har du, mot förmodan, fått tag på bra kycklinglår kan det ta lite längre tid. 20-25 minuter kanske. Vänd på dem lite då och då.
Öppna paketet varsamt (det är varmt) och lägg upp.

Voila!

På just min uppläggning använde jag distans/timbal-ring/ringstans för att göra en liten "puck" av riset med ärtorna och löken och lade sedan paprikan ovanpå och runt pucken och lade min lilla korv lutad lite snyggt mot pucken och så ba-da-bing lite örter ovanpå och färdigt att servera!

Testa gärna och hör av dig om det blir bra.

I morgon skall jag försöka sova lite och kanske ut med en kompis - Magnus - och, ifall det är kallare, försöka isklättra lite borta vid finnboda. Det skall tydligen finnas kvar is där att klättra på, så... Skall göra lax-tempura till middag, men har inte bestämt mig för lunchen än, i morgon. Vi får se vad det blir... Idag blev det pastasallad med överbliven pasta från härom dagen, kronärtskockshjärtan, isberg, rödkål, morötter, finhackad avocado och så en liten vinägrett. Det blev helt ok.

Nä... Sova, kanske?


Inga kommentarer: