tisdag, oktober 27, 2009

Victoria Silvstedt i Tina's cook-along på TV4

Jag gillar Tina, om det inte framgått. Ja - jag vill börja med att skriva det, så det inte rår några som helst tvivel. Då jag fick träffa henne för nästan precis två år sedan var det - utan några som helst tvivel - en av mina absolut största kökserfarenheter över huvud taget. När jag blev tillfrågad av kompisar efteråt hur det varit kunde jag helt enkelt bara svara "fantastiskt". För det var det. Och det är hon.

MEN (hör jag Er alla framför datorerna säga nu...)

Igår. På Tina's Cook-along. Vad var det?

Man hade tagit dit Victoria Silvstedt. En rar tjej från Bollnäs, som ju gjort karriär av att i sann zorn-inspirerad dalkulleanda avbildas "barfota över hela kroppen". I ovh för sig verkar hon vara duktig på det hon gör, för hon bor tydligen i New York och har fått bli plåtad i ett antal rätt väl spridda publikationer. Ett - antar jag - bra och välbetalt jobb.

Nåväl.

Igår var hon i alla fall med hos Tina och skulle laga mat. Det var direkt plågsamt att se. Det var förnedrings-TV när det är som allra värst. Hon kunde inte skära en grönsak. När Tina frågade något eller pratade slutade Victoria helt enkelt att göra det hon gjorde och Tina fick flera gånger "rycka in" vid även Victorias skärbräda. Det var så hopplöst pinsamt att jag inte orkade titta emellanåt, utan slog över till Discovery Channels "dirty jobs" (vilket som vanligt var jätteäckligt, vilket fick mig att flippa mellan kanalerna, för att försöka missa de värsta scenerna ur varje program).

På riktigt.

Det var ett alternativ att se folk rensa ur gammal färg ut ett tråg, byta bebisblöjor och fylla hus med cellulosa i stället för att se Victoria Silvstedt i Tinas kök.

Jag förstår att jag är känslig.
Jag förstår att jag och Victoria Silvstedt kommer från helt olika verkligheter.

I Aftonbladet (och i TV igår) svarade hon ju på frågan om hon lagar mycket mat med "jag lagar te och kaffe - räknas det?" Och så skar hon sig. Tina fick plåstra om hennes finger med ett rätt stadigt plåster för att inte få blod i maten.

Jag höll mitt huvud i händerna flera gånger igår. Jag tänkte - "hoppas för Guds skull att Silvstedt har många år kvar i sin modellkarriär". För jag hoppas verkligen att hon är lika lycklig med sitt yrkesval som jag är med mitt. Och vi skulle aldrig klara av att byta. Jag är förmodligen ungefär lika bra på att posera i (eller utan) underkläder som Victoria Silvstedt visade sig vara på att laga mat.

Jag inser det.

Och jag försöker verkligen vara snäll nu (även om jag - som vanligt - inte lyckas något vidare) men eftersom "restaurangbranschen" är fylld av s.k. "modeller" som hela tiden väntar på "nästa jobb" eller på "skådespelare" och folk "inom media" som alla bara väntar på att antingen bli upptäckta eller att få "nya gig" tänker jag:

"måtte Victoria Silvstedt aldrig behöva livnära sig på att någon gång i framtiden stå i ett kök".

(Och jag hittade inga bilder från TV-programmet igår, på nätet, men den här - från Aftonbladets intervju med henne - hade hon i alla fall kläder på sig, så jag vågade lägga upp den)

3 kommentarer:

Mackan sa...

Jag hade, utan att vara kock, precis samma inställning till programmet som du.

"Oh, please God, make it STOP!"

Kollade, senare under kvällen, på "Roast från Berns" och det kändes inte lika förnedrande.

FamiljenFriluft sa...

Mackan: Det är nästan så att man får utslag. Det blir så pinsamt ibland att jag har svårt att kolla. Vem roastades den här gången förresten?

Anonym sa...

jag tror(hoppas) de bara spelar korkade för att passa in rollen som diva.

det är säkert mycket arbete planering och fixa och dona bakom kulissen. för att nå toppen i kändis media branschen bland 100 000 tals andra lycksökerskor.

om hon hade toppbetyg och medlemskap i mensa och och gjorde en kupp i tv lagade mat bättre än tina och använde smartare metoder och visade tips till tina hon aldrig skulle kommit på, så skulle folk bli avundsjuka och hata henne.