torsdag, oktober 22, 2009

Balans i E-nummerdebatten

Det efterlyser en professor i livsmedelshygien i Aftonbladet, och jag kan hålla med i sak. Samtidigt används ord - tillochmed i rubriken - att tillsatser är "livsviktiga" och då undrar en som gillar naturlig mat: A) hur överlevde vi innan 1950-talet, då de flesta av de här tillsatserna började tillföras? B) bör vi äta livsmedel som måste berikas med tillsatser för att inte vara livsfarliga, eller finns det alternativ? Nåväl. Läs gärna artikeln, som jag i övrigt tycker ger en rätt bra bild av debatten som förs just nu, kring livsmedelstillsatser.

3 kommentarer:

Joakim sa...

Hej!

Du ska inte hänga upp dig på rubriker då de är endast är till för att väcka uppmärksamhet och behöver inte vara en sanning alls faktiskt. Sorgligt men sant.

Sedan kan jag tycka att det är märkligt att märkningen "Äkta Vara" inte ens är en godkänd märkning att använda. Dessutom verkar den vara olaglig då den kan vara olaglig. Mer om detta här: http://bit.ly/1A14zN

Ha De Gott Joakim

O. sa...

Att tala om "balans" är väl ändå en överdrift.

En professor som känner stress över att behöva lära ut hur riktig mat produceras kanske vore ett rimligare antagande?

Hur avancerad kunskap BORDE krävas för att kunna handla på Ica? Behöver jag vara docent i livsmedelshygien för att välja rätt ost, mjölk eller pytt i panna? I mina öron låter det som Marie-Louise Danielsson-Tham misslyckats i sin folkbildande uppgift, inte Mats-Eric Nilsson.

Att kallt acceptera att fiskpinnen består av mer "modifierad stärkelse" än fisk, "svarta" oliver färgas med E579, julskinkan pumpas med "marinad" (dvs E621 och vatten) är att köpa marknadens argument rakt av. Liksom att azo-färger är ofarliga eftersom de godkänts av "opartiska" EU, WHO, FDA whoever.

Jag vet att mina surt förvärvade lusentappar är intressanta för marknaden. Frågan är om marknaden ska få lura av mig pengarna eller köpslå om dem fair and square.

Alltså - behöver jag en PhD för att ha tillräckligt med cred för att köpa bröd bakat av näringsrikt mjöl, jäst, vatten och salt? Eller gör jag mig själv till åtlöje genom att ens ställa frågan?

Balans som sagt, det tror jag böcker som "Den hemlige kocken" kan bidra till. Tidigare fanns en marknad mot ett par vilsna veganer som ville äta etiskt, idag finns konsumenter som börjat bry sig. Då ryter så klart marknaden och de som utbildat dagens dietister och livsmedelsteknologer ifrån.

FamiljenFriluft sa...

Joakim: Nej, jag brukar inte hänga upp mig på rubriker. Jag bara tyckte att det var ett... intressant argument att använda sig av ordet "livsnödvändigt" om tillsatser. Typ. Och ha det gott själv. Och välkommen hit till bloggen!

O. Du har onekligen en del bra synpunkter din kommentar och jag förstår dem till fullo. Samtidigt kan jag ibland - i nästan alla frågor - komma fram till att det finns "gråskalor" och att allt inte är svart och vitt. Var är t.ex. gränsen mellan "tilsats" och "ingrediens"? Och i hemmakokt sylt - är pektin en tillsats? Är konserveringsmedel av något slag det? Är alla tillsatser alltid av ondo?