tisdag, september 01, 2009

Vad dricker man till mat, vad äter man till vin?

Fyllde ju år förra veckan och fick då en massa gott vin. Så åkte mamma och pappa bort och tömde sin kyl hemma och kom förbi med mat - och mer vin - till helgen.

Jag, som inte kan något om vin, annat än att se skillnad på rött och vitt, fann mig frågandes "vad äter man till det här?" snarare än "vad dricker jag till det här?" och det är onekligen en rolig fråga.

För som kock är jag ju van att skriva meny. Att laga mat. Att hela tiden ha själva maten i fokus. Sedan väljer gästen (eller en sommelier) vad som bör drickas till. Oftast har man emellertid maten som "playmaker" och vinet blir lite mer "supporter" (eller typ maten är Zlatan och vinet är Henke Larsson - ni hajar!) medan jag nu hade en massa rätt smakrikt vin, som jag inte visste vad jag ville äta till?

Och den här frågan blir givetvis vanligare och vanligare, nu, då vin blivit ett större och större intresse hos svensken i gemen. För visst vill vi fortfarande ha de där fina smakkombinationerna? Vi har bara lärt oss lite mer än "vitt till fisk, rött till kött" och så vill vi kunna ta de kunskaperna och vända på dem. Så - vad äter man till vin?

Min far (som dricker mer vin än jag och därför har bättre koll) äter, eller åt i alla fall, inte sällan ostbågar till ett glas rödvin på kvällen. Och jag kan förstå det. Kex och ost och vin är ju en fin gammal traditionell kombination. Och ostbågar torde kunna komplettera även viner med lite unik bouqet.

Det vin jag hade svårast att kombinera smak till var faktiskt ett rödvin från sydafrika - Cafe - men som jag efter lite trixande ville ha något salt, knaprigt och lite syrligt till, eftersom vinet i sig själv har så mycket söta toner av choklad och vanilj.

Vinet i sig var dessutom jättegott att bara dricka rätt upp och ned, så det hamnar snabbt i min lilla anteckningsbok över "favoritviner". Men hur gör du?


Men vad äter du till ett favoritvin? Vad dricker du till en favoriträtt?

1 kommentar:

KARLAVAGNEN sa...

http://www.canfeixes.com/ ett av de godaste viner jag vet!

Viner från Valdepeñas, Duero
Man dricker det vin man tycker om, det behöver inte vara så krångligt och snobbigt.

Spanska, tunga, röda viner eller Taittinger. Fast allra helst vatten. Vanligt vatten.