måndag, augusti 31, 2009

Milko höjer priset på mjölk för att stödja mjölkbönder

Såg ni det här i dagens DN? Om inte - läs artikeln. Den går alltså ut på att Milko tycker att en bonde får för lite betalt för att producera mjölk och i stället för att köpa mjölk utomlands höjer de priset på sin mjölk, så de kan ge det överskjutande täckningsbidraget direkt till bonden.

Intressant, tycker jag, när företag går ut och hittar något annat att konkurrera med än med priset. Som i det här fallet att mjölken är närproducerad. Riktigt intressant blir det ju mot bakgrund av att mjölken inte behöver transporteras några längre sträckor!

En riktigt spännande idé alltså. Nu återstår att se ifall folk fortsätter att köpa mjölk från milko, eller om det är plånboken som styr...

2 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Låter rättvist och sunt. Men okay jag använder inte mjölk i några stora mängder. Inte ens varje månad, så vem är jag att säga nåt.

FamiljenFriluft sa...

Karlavagnen: Jag använder också lite mjölk, men just därför kan jag kosta på mig en krona mer för den där enstaka litern, om jag vet att det _faktiskt_ går till bonden själv.