torsdag, augusti 13, 2009

Kanske professionell blogg, men inte proffsblogg?

Läser i DN om de mest besökta s.k. proffsbloggarna och lägger märke till att de allra flesta av dessa "proffsbloggar" drivs av unga tjejer som skriver om mode.

Och det är ju givetvis ett jobb. Att få betalt för att skriva är ett jobb. Och således är man alltså "proffsbloggare" om man får betalat, genom t.ex. annonsförsäljning, för att blogga.

Själv blir jag alltid lite intresserad när man skriver något med "proffs" för jag vill gärna själv vara ett. Att upplevas som proffsig och kunnig. Både när det gäller min profession - som kock - och som skribent.

Samtidigt får jag - och det vill jag vara jättetydlig med - inte ett öre för att skriva Krubb. Det är ett fritidsprojekt, men som ibland handlar om mitt huvudsakliga arbete - att laga mat i ett professionellt kök.

Men jag reagerar. Att skriva om det man får betalt för skulle ju också kunna vara proffsbloggande? Eller?

Nåväl. Funderar på om Krubb skulle uppfattas mer proffsigt om jag tillät olika sorters reklam på den? Det skulle ju kunna vara från olika försäljare av köksutrustning, eller från restauranger och krogar, eller kanske andra bloggförfattare eller rent av förlag som vill sälja sina kokböcker? Och i de funderingarna har jag i föelängningen också tänkt på om jag någonsin kanske kan komma att tjäna pengar på Krubb.

Jag tror emellertid inte det. Det verkar vara svårt att få betalt för annonser på bloggen. Och att byta exponering på bloggen mot varor, som mat, verkar också svårt. Och det verkar vara svårt att motivera både besökare till bloggen att klicka sig vidare till annonsörer och leverantörer. Om man nu inte också äger de företag som annonserar.

Fråga Blondinbella och hennes pappa...

Nåväl. Jag får väl - så länge - nöja mig med att vara en proffsig kock (om jag nu är det) och blogga vidare som amatör. För jag tror inte att Krubb blir bättre - eller proffsigare - som blogg av annonser!

Inga kommentarer: