tisdag, augusti 25, 2009

Bloggare deprimerad efter bantning.

En rubrik som skulle kunna vara satt av Aftonbladet, jag vet, men det handlar alltså om "Kissie", modebloggerskan, ni vet? Hon testade det där Alli (heter det väl) och fick förutom de vanliga magbesvären en depression. Hon tog sig tydligen inte ens ur sängen när det var som värst.

Skrämmande. Och jag tycker att det är rätt skönt, såhär någon dag efter att aftonbladet publicerade sin artikel om mat för (överviktiga) barn och ungdomar att man går ut och berättar historien om att det inte finns några genvägar till en lägre vikt.

Det är lätt - kan man tänka - att tro att man genom bara att ta en kort pillerkur skall bli av med de där extrakilona och sedan skapar man sig nya, allvarligare problem?

Nåväl. Vad vill jag med det här inlägget, då? Well - oavsett om du söker viktnedgång med viktväktare, enligt livsmedelsverkets rekommendationer, LCHF, GI eller vad det än är som funkar för dig verkar det enda som funkar på lång sikt vara att lägga om kosten, att ändra ett beteende. Och för människor som vill göra det har vi som kockar, framförallt till just barn och ungdomar, en jättemöjlighet att lära oss och hjälpa till mer. Att i högre grad titta på behoven som barnen, ungdomarna och deras föräldrar tycker sig ha och försöka hjälpa till att laga - även fortsättningsvis - så god och näringsriktig mat vi kan, trots nya kostråd, tips etc.

Jag vill själv vara en del i att försöka hjälpa mina "kunder" och gäster att äta så bra som möjligt, enligt vad de själva tycker. Både vad det gäller smak, presentation näringsinnehåll och hur kosten är sammansatt.

Ps. En till som skrivit några gånger om Alli är förstås kostdoktorn. Ds.

6 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

När det var som värst tog hon sig ur sängen. Hur menar du?

Det är så sant som du säger. Här i Spanien verkar spanjorskorna lita på piller och yoghurts som återställer tarmfloran.

FamiljenFriluft sa...

Karlavagnen: Tack, nu har jag rättat till det. Jag hade givetvis glömt en liten negation där... :-)

Unknown sa...

Vill bara tillägga att den ev. viktminskning man får genom en energibaserad diet kan aldrig ersätta den känslan av 'mental upprättelse' man får av en hög-fett kost utan kolhydrater.
Inte bara triggare den en hormonell fettförbränning som ställer in kroppen på rätt vikt av sej själv, den gör så mycket för hälsan och välbefinnandet att den är värt allt bara för den sakens skull.
nuff said.
peace out

Helena Ljunggren sa...

Att äta piller och sånt där jox är bortkastade pengar. Alla vet nog innerst inne att bra mat och motion är det enda som faktiskt fungerar i längden.

Jag är överviktig och jag vet precis hur man ska göra, det är bara att det ska göras som är problemet :)

KARLAVAGNEN sa...

Själv väger jag också för mycket, men tror snarare att problemet är att jag inte äter tillräckligt. Frukost och lunch på jobbet och kanske en frukt på kvällen men inte alltid.

FamiljenFriluft sa...

Eva: Mmm. Sedan finns det ju folk som av t.ex. politiska beslut äter enligt t.ex. livsmedelsverkets rekommendationer (alla kommunalanställda, eller deras gäster/kunder t.ex.) Men annars - helt rätt.

Helena Ljunggren - My point exactly. Och har har vi kockar en möjlighet att hjälpa till, om vi hänger med nu, och ser Er som vill ha "något annat" som en tillgång och att vi kan lära oss något än som ett problem...

Karlavagnen: Personlig kock?! :-)