torsdag, juli 16, 2009

Firefly tonics

Fick för någon vecka sedan möjligheten att testa FireFly tonics, fruktdrycker som hänger på hälsotrenden och som nu alltså lanseras i Sverige.

Varje sort har något slags "tema" eller "uppgift" som 'detox', 'recharge' etc. Själv testade jag just "recharge" - med smak av blodapelsin och granatäpple och den är... god.

Riktigt god.

Fast jag känner mig kanske inte så "energized" som jag ska om jag läser på etiketten. Som dessutom är på Engelska, fast innehållsförteckningen är skriven på Svenska. Varför då? Drycken marknadsförs ju i Sverige, till just en svensktalande publik? Varför ha all text utom just innehållsdeklarataionen på Engelska? Det känns lite pappslöjd. Nåväl - god är den. Som sagt, mycket god!

Den andra smaken jag testat heter tydligen "wake up" och har smaker av persika och grönt te. Den innehåller dessutom ginseng och andra grejer som skall få en att verkligen vakna till och eftersom jag tog den på morgonen, precis till frukost måste jag faktiskt säga att... den var också god. Men jag är inte så säker på att den faktiskt "väcker mig". Alls. Inte mer än mitt morgonkaffe, eller ett glas juice, i alla fall. Och det är just de här sakerna som gör att jag reagerar lite över hur den här juicen marknadsförs. För om någon bara skrivit "god juice" hade jag förmodligen köpt juicen, druckit den, njutit den och inte känt mig lurad eller blivit irriterad. Nu blir intrycken mer blandade.


Goda juicer, alltså, men det känns lite för "hokus pokus" för mig. Som vanligt när saker presenteras som "yoga i flaska" eller liknande (några av Er kommer säkert ihåg inlägget om Himalayasalt för något år sedan?) får jag utslag. Jag blir tokig när argument som "karma" används för att sälja en produkt och därför hade jag velat skriva en elak sågning av den här produktlinjen.

Men det gör jag inte.

För det är väldigt goda juicer. Etiketterna är dessutom snygga och flaskan i precis rätt storlek för att ge en ett gott mellanmål. Något slags betyg blir alltså "4" av 5, p.g.a. smaken, men det där pilates/yoga/balans/karma/healing/cleansing-tjafset drar ned betyget. Avsevärt.

Så - goda juicer. Köp dem. Men köp dem för smakens skull!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Haha.. jag tänkte på det inlägget i veckan när jag gick och svettades i köket. Jag fick nämligen saltet av en fd chef som sa att jag skulle äta mycket av det saltet för att kompensera allt jag svettades bort mineraler. Det är värt att testa för det är gott oxå! :D

FamiljenFriluft sa...

Vad bra. Själv kommer jag, som du förstår, aldrig att testa. :-)