söndag, juni 14, 2009

Barnmat - makaroner med paprikasås

Lillkillen - som ju blev ett år i veckan - har varit här. Han äter nu "mjuk, men riktig" mat (han har lite tänder) men man får mata honom fortfarande. Idag funderade jag ett tag på vad jag skulle lagam tills jag hittade ett par tomater och en paprika i kylskåpet. Med några schalottenlökar, lite vitlök och så olivolja blev det en god liten pastasås, som sonen tyckte var väldigt god.

När jag så varit och hämtat dottern (som sovit över hos farmor och farfar) fick även hon en portion. Som försvann i ett nafs. Det här verkar vara en ny klassiker i det Värnska köket, som fungerar bra på barn. I alla fall mina barn!

--

Paprikasås (4 port)

1 röd paprika
5 st tomater
3 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
1 tsk oregano
1 krm vitlökspeppar
1 dl vatten
Mjöl till redning (ideal vetemjöl)

Tärna paprikan, löken, tomaterna, vitlöken och lägg i en paanna med olivoljan.
Låt "steka" på mellanvärme tills tomaterna släppt ordentligt med vätska.
Stavmixa såsen
Passera genom en finmaskig sil
Ställ tillbaka såsen på spisen
Red av med mjölet. Vispa såsen len.
Krydda med vitlökspeppar och vitlökspeppar

- Till vuxna - smaka av med lite salt (barn skall inte äta salt, för sina njurars skull).

Inga kommentarer: