måndag, maj 12, 2008

Kålpudding

Gjorde kålpudding på jobbet i fredags - eller rättare - jag tvingade Omar att göra det. Omar skall vicka för mig om några veckor, när jag tänker vara ledig (semester och pappaledig med vår bebis, som skall komma då) och han behöver orientera sig lite i det nya köket och få gå igenom beställningsrutiner och annar, så han var hos oss i fredags och kommer att vara det i morgon också.

Nåväl. I fredags var det så kålputting på menyn. Kålpudding är ju en gammal klassisk husmansrätt och därför har jag den ibland på menyn, om jag inte orkar fixa kåldolmar. I fredags blev det (ungefär) såhär:

(4 port)

Du behöver:

500g köttfärs
1 kg vitkål
2 stora gula lökar
Några lagerblad
½ dl mörk sirap
2 msk soja
Salt, peppar och kryddpeppar

Gör såhär:

Börja med att hacka vitkål och lök. Vitkålen i 1*1 till 2*2 cm, löken i grova tärningar ½ cm i kubik, kanske?
Lägg i köttfärsen i en ugnsfast form. Platta ut den ordentligt. Krydda upp den med salt, peppar och kryddpeppar efter behag.
Täck med lök och sedan kål. Lägg på lagerblad och kanske några korn kryddpeppar. Rippla soja och mörk sirap över hela härligheten.

In i ugnen på 180 grader i typ 30 minuter, så får det en trevlig färg.

Servera till kokt potatis och gräddsås eller brunsås.

6 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Åhh kålpudding gillar jag fast jag gör inte precis som du men gott blir det ändå!Det kan va lite knepigt att få alla barn att käka kål tyckr jag.

Anonym sa...

Sorry att jag hakar upp mig.....

Jessica sa...

Kålpudding på primörkål är fruktansvärt gott!

Hoppas fru Värn mår bra!

Anonym sa...

Har du provat att blanda halvkokt ris i färsen? När den sväller av värmen suger den in sig alla goda köttsafter, plus färsen blir hög och lucker.Jag älskar kål i alla dess former, det godaste jag kan tänka mig är kålsallad gjort på strimlad, saltad och urvriden vitkål kryddat med kummin, lagerblad och en vinägrett på vatten ättika och socker.

FamiljenFriluft sa...

KarinW: Det är ok. Jag tog bort en av dina dubletter...

Landonius: Jo, det händer att jag har ris med i min kålpudding också. Det är inte dumt, det heller. Jag brukar använda grötris.

Din kålsallad verkar jättegod den också.

Jessika:Jo, det är gott. Och Fru Värn mår hyffsat, men vi är "på upploppsrakan" just nu, så hon är.... .. . stor. Och trött, och har ont och sådär, men det är väl ungefär som det skall, tror jag.