söndag, maj 25, 2008

Snabbmat: Köttfärslåda

På helgerna händer det att jag inte orkar laga någon komplicerad mat. Ni vet hur det är? När det är vackert väder ute, man har lagat mat på jobbet hela veckan och tillbringat en massa tid i ett varmt kök vill man liksom inte stå några timmar till i köket när man kommer hem. Det är då de kommer fram - "snabbmaträtterna". Grejerna som tar max 20 minuter att fixa med.

Igår hittade jag i kylen lite köttfärs och några potatisar, en skvätt grädde och lite annat smått och gott och voila - en liten köttfärslåda!

(4 port)

4-5 stora potatisar, skalade och i skivor
400 g köttfärs
2 röda lökar, i halvmånar
2 msk kalvfond
2 msk ketchup
1½ dl grädde (matlagningsgrädde eller vispgrädde)
1 krm vitlökspulver
2-3 tomater

Sätt på ugnen på typ 200 grader
Fräs på köttfärsen och löken i en panna i lite smör .
Varva potatis och färsen och löken i en långpanna.
Häll ketchup, kalvfond och grädde och kryddor ovanpå alltsammans.
Dekorera med några tomatskivor.
Grädda i typ 20 minuter - tills potatisen blivit precis genommjuk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där gillar jag,kör min potatis i "månlandaren" så det blir grova janssonstrimlor!

FamiljenFriluft sa...

Det låter gott. Själv tyckte jag mig ha för lite tid/inspiration för att ställa mig och ta fram mandolinen eller sedan diska den, efter bara ett par par plugg, så det blev handjagade skivor, i stället. :-)