torsdag, april 03, 2008

Bolognese och mopedtrubbel

Jo, jag gjorde pasta bolognese på jobbet igår. Det gick - som nästan alltid när man gör någon pastarätt - rätt bra, men inte riktigt fullt så bra som det brukar med just köttfärssås. Jag vet inte varför, men jag fick helt enkelt sås över. Och så lite svinn av sås som kastades ute på avdelningarna. Inte sådär jättemycket, men ändå. Köttfärssås brukar vara en sådan där grej som ungarna äter tills det är rent i skålarna. Och då plundrar eventuella rester mer eller mindre direkt ur kantingerna. Igår var det... lugnare...

Nåväl.

Det blev ju i alla fall trevligt väder, sådär framåt eftermiddagen. Jag bestämde mig för att försöka få igång Izabella, men det verkade svårt. Hon bara bråkade. Jag försökte med att tömma henne på gammal bensin, fylla på ny bensin, köra motorn torr och försöka rulla igång henne. Flera gånger. Det funkade inte. Tog till sist hjälp av KlätterMagnus i förhoppning om att han - som kan i princip allt om motorer - skulle få igång henne.

Inte ens Magnus erfarna fingrar kunde kittla igång henne. Hon tänder (visade det sig när vi börjat skruva ned henne i sina beståndsdelar), eller rättare - hon har gnista när man trampar runt. Det kommer bevisligen bensin ur bränslekranen när den står öppen och hon brummar i nedförsbacke eller när man trampar henne. Men sedan händer inget.

I ett sista desperat försök att få igång henne innan mörkrets inbrott tog jag ur tändstiftet och fyllde förgasaren med startgas. Då startade hon. Och gick kanske 4 meter innan det blev stopp.

Jag funderar på om det är något problem med bränslelöverföringen, eller vad det kan vara, men KlätterMAgnus har lovat att kolla in henne idag, i fullt dagsljus och försöka få henne att funka. Lyckas han blir jag glad.Så glad att jag lovat honom lyxmiddag. Vi får se hur det går. Tills vidare får jag drömma om farvinden mot ansiktet och friheten i att puttra fram på ett Italenskt fullblod i sisådär 25 km/h.

Inga kommentarer: