måndag, april 28, 2008

Bloggutmaning, från Newbiecooking

Emma - på newbiecooking - gav mig den här utmaningen. Den var lite kul, om än lång, så jag tänkte jag skall svara på den...

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan december 2004

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Jag hade nog inga direkta bilder av det innan jag själv började blogga. En kompis . Anne, bloggade redan och när jag såg hennes blog kände jag att "det skuklle vara kul att pröva på. På den vägen är det.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Jag vet inte, längre, faktiskt. Men som jag läst länge är matälskaren.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag tror att jag var mer personlig i början. Med känslor och sådant. Jag började blogga precis när jag höll på att bryta med en tidigare arbetsgivare, och jobbade nästan dygnet runt där, så jag var väldigt trött. Jag minns idag hur trött jag var genom att läsa vad jag skrev då, men tonen har förändrats radikalt här på bloggen sedan dess.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Något tjugotal.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
En av kanske 20 är en humorblogg. En är Mackans skrivblogg. Två är "dagboksbloggar", resten är - i princip - matbloggar, utom kallskänkans "tio meter över havet", som är en av de bästa bloggarna jag vet, just för att den innehåller både "bakom kulisserna" från köksbranchen, fina dikter, och ibland väldigt utlämnande små livskrönikor.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?

Linda Skugge


8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Jag hoppas att jag är unik, även om det kanske är förmätet att tro det, men jag har inte hittat några fler bloggar av yrkesverksamma kockar. Och definitivt ingen som tagit steget från krogen in på förskola, men Lagers Tabberas verkar ha samma passion som jag för mat, i alla fall.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
De har väl kommit att i alla fall acceptera det. Mamma och pappa brukar kommentera när de läser något jag skrivit. Ibland läser min fru vad jag skriver. Min tvillingbror, som livnär sig som bl.a. författare, brukar stötta mig i mitt skrivande. Det är viktigt.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Ja, det tror jag., även om jag givetvis skruvar upp vissa sidor av mig (och tonar ned andra) i bloggen. Men jag skriver t.ex. väldigt sällan om vissa sidor hos mig själv (att jag lirar i band och i den frikyrka jag är engagerad i, att jag älskar naturliv och gärna klättrar och allra helst med min dotter i sällskap, att jag gärna ser gamla spaghettiwesterns etc.)

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?
Jag tycker att jag är mer privat nuförtiden, än jag var i början. Men jag är också mer medveten nu om att folk faktiskt läser vad jag skriver. När jag i höstas sökte jobb, t.ex. fick jag reda på att flera av dem jag var hos på intervju läser bloggen. Jag skriver heller aldrig om mina kollegor på ett sätt som skulle kunna skada dem eller så. Eller om konflikter på jobbet, eller med föräldrar till barn eller så.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Sex. Det är för privat.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Jag vet inte riktigt. Det är klart man skriver för att man vill bli läst. Jag skulle gärna vilja kunna skriva såpass bra att jag skulle kunna bli publicerad matskribent, men det här är ju också ett sätt att öva sig på just att skriva.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Nja. Jag tror att folk som läser min blogg och som sedan tar sig tid att träffa mig träffar två rätt olika Jesper. Folk som kände mig innan jag började blogga kanske ser mer av vissa sidor hos mig än de skulle annars, men jag tror inte att jag känner någon annan bloggare, som jag bara läser. Det vore nog puckat att tänka att man känner någon, för att man läser deras blogg.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Ja.

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja. Det tror jag. Det kan bli så att man lägger ned mycket tid på det, och att man liksom pressar sig själv att hela tiden överträffa sig. Att man liksom lägger på sig själv för mycket arbete. Det tror jag kan skapa skadlig stress.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?
Ja. Det har jag. Hur jag hanterat det känns lite för privat att skriva om här.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Ja. Det har jag. Men så har jag ofta skrivit ett till inlägg och förklarat varför jag skrev som jag gjorde "i stundens hetta"....

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Jag vet inte riktigt. Eller jo - jag har blivit mordhotad en gång, när jag skrev något om en annan "matblogg" som fanns på den tiden. Det var lite läskigt.

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Ja, jo, jag har ju bloggat i några år nu, och jag tror att jag kommer att fortsätta. Det känns kul, just nu, och om jag fortfarande har något att säga/skriva kommer jag fortsätta. Jag tror att jag kanske kommer att våga "ge mig hän" åt lite mer nörderier och kanske inte bara skriva om husmanskost, utan kanske lite mer exotiska grejer...

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Det senare.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Det har givetvis varit väldigt roligt, annars skulle jag aldrig ha fortsatt. Och så har jag ju fått göra en massa kul grejer, p.g.a. att jag bloggar. Och bloggen har ju rönt viss uppmärksamhet, inte bara i bloggosfären...

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Jag vet inte. Det är kul att läsa och få inspiration.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Nej, det tänker jag inte, men om någon som läser den här bloggen vill skriva är det helt ok att skriva att jag utmanat Er. :-)

Inga kommentarer: