måndag, november 19, 2007

Snabb reflektion på en måndagmorgon

Gamla favvisbloggen Matälskaren flyttar in på Taffel.se och jag önskar Lisa lycka till med det projektet.

Taffel verkar vara kul och spännande och kan bli riktigt vasst. Såg att Gitto också är engagerad i sajten på något sätt. Kul. Bra tjejer som skriver bra om bra grejer. Det kan inte bli bättre.

Men så - i högra kanten på "nya matälskaren" låg en annons från Lisas nya bok: Ditt nya skafferi (som jag för övrigt önskar mig i julklapp) och ser där en annonstext som lyder:

"Att laga mat är att resa".

Jag stelnar till, för i tisdags, i samband med att "jag träffade påven" gjorde jag den precis motsatta reflektionen:

"Att laga mat är att komma hem".

Eller längre:

"Var jag än är i världen, hur nervös jag än är, hur kaotisk min tillvaro än ter sig blir jag i 'mitt eget lugna rum dit jag går för att hela mig själv' när jag får på mig ett förkläde, en kniv i handen och med oljor och vinägrar till mitt förfogande".

Missförstå mig inte. Jag gillar Lisa. Hon är en generös tjej med hjärtat på rätta stället som ofta delar med sig av sitt kunnande och erfarenheter till resten av matsverige. Hon är en urkraft och en slags stöttepelare i Sveriges matbloggosfär. Dessutom var hon en av de som först ringde mig när jag var hemma och sjukskriven med trasigt öga. Sådant glömmer man inte i första taget.

Men om det är hon som skrivit annonstexten har hon fel. :-)

Kram på Er. Ha en god måndag!

1 kommentar:

Anonym sa...

Både Du och Lisa har ju rätt, men ur helt olika aspekter.
För mig gäller gärna Lisas devis.
När en kollegas Thailändska hustru lagar en kycklinggryta med kokosmjölk och curry, då förflyttas (reser)jag i minnet tillbaka till egna besök i Sydostasien.
Din inställning tycker jag på ett underbart sätt visar Din kärlek, stolthet och yrkesidentitet till att vara kock.