söndag, augusti 07, 2011

Sista dagen på semestern


Semestern, som i år blev två veckor, nu på sommaren, lider mot sitt slut. Tillbaka till krogen och jobba imorgon. Under tiden förbereder jag mig.

Börjar tänka på vad mat jag skall laga. Börjar på en mise-en-place-lista i huvudet. Gå igenom receptidéer, skissar uppläggningar och börjar tänka på "vad händer om...?" inför morgondagens servis.

Stryker arbetskläderna. Snyggar till mig. Slipar av det sista av ledigheten genom att vässa mig till kock, åter en gång. Och laddar. Transformeringen går långsamt, men målmedvetet.

De här förberedelserna blir nästan rituella. Jag stryker, rakar mig, fixar. Allt blir en påminnelse om att det finns en ekonomisk verklighet där jag arbetar. Där jag lagar mat som folk betalar mat för. Pengar som blir min lön och är restaurangens levebröd, i ordets mest bokstavliga betydelse. Och undan för undan mejslas yrkesmannen i fram under det där lagret av trivsam ledighet.

Imorgon börjar jobbet igen. Imorgon är jag kock.

Inga kommentarer: