fredag, januari 08, 2010

List-årskrönika 2009

Har - sedan nyåret typ - haft dåligt samvete för att jag inte tagit mig tid och ork att skriva ihop någon årskrönika för 2009. Jag har börjat på kanske 5 stycken, men ingen blir riktigt bra.

Är - som alla som känner mig vet - en sucker för listor. Jag gör hela tiden listor över "de tio [sätt in något här] [sätt in något annat här]". Och så såg jag den här listan hos Frk. R. och tänkte att jag fyller i den, i stället för att skriva en lång krönika.

1.Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Vet inte, men det var en ny upplevelse att skjuta AK4 (i hemvärnet).

2.Höll du några av dina nyårslöften?
Ja - jo - det gjorde jag. Fast jag hade ett enkelt: "Jag ska inte dricka mig full på dagar som börjar med vokal". Det gick bra.

3.Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja. Bl.a. Peder och Marie.

4.Dog någon som stod dig nära?
Ja. Tyvärr. Jag förlorade en gammal lumparkompis.

5.Vilka länder besökte du?
Bara Sverige, faktiskt, men jag har varit runt en del i landet.

6. Är det något du saknar år 2009 som du vill ha år 2010?
Mer tid med familjen och Frk. R.

7. Vilket datum från år 2009 kommer du alltid att minnas?
10/10, ligger nära tillhands.

8. Vad var din största framgång 2009?
Vet inte. Men i jobbet lär det ha varit att ha blivit intervjuad för en glassig publikation och så när jag fick pris för min nya kokbok.

9. Största misstaget?
Ojojoj. Det har varit många. För bara någon vecka sedan tvättade jag en hel maskin med arbetskläder och slängar till en vacker rosa nyans. Jag känner mig inte helt nöjd med det... :-)

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Var sjukskriven en längre tid för en ny hornhinnetransplantation.

11. Bästa köpet?
Utan tvekan en mocca-bryggare till Frk. R. Det hade inte kunnat gå att bo där, utan riktigt kaffe.

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Vet inte. Semestern?

13.Gjorde någonting dig riktigt glad?
Många saker, faktiskt. Att Frk. R. faktiskt ville ha mig fastän jag är en grinig jävel ligger rätt högt upp på listan!

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2009?
Jag vet inte, men säkert något av Lady Gaga, som jag kommer att kräkas på... Har nog inte hört någon ny bra rock under hela 2009, vad jag kan komma ihåg?

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Både och. Det har hänt många saker.

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Vet inte riktigt? Isklättrat? Spenderat tid med mina barn? Sexat?

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Bloggat?

18. Hur tillbringade/tillbringar du julen 2009?
Var först hemma hos ex-frun med barnen och åt god tomtegrötsfrukost med skinkmacka. Sedan julklappsutdelning och utelek. Slutligen med Frk. R. och hennes syster och svåger på Värmdö. Jättemysigt.

19. Blev du kär i år?
Ja. Verkligen. "Löjligt kär".

20. Favoritprogram på TV?
Vad som helst med Gordon Ramsay, utom hans "cookalong" som var riktigt bajsigt.

21. Bästa boken du läst i år?
Vet inte, det har varit många, men en jag kommer ihåg bäst är Jens Lapidus "aldrig fucka upp".

22. Största musikaliska upptäckten?
Har faktiskt inte upptäckt så mycket nytt i år, rent musikaliskt. Men såg på en gammal video med Eric Clapton att Phil Collins spelat trummor bakom honom. Kul.

23. Något du önskade dig och fick?
En Wüsthof classic ikon royal.

24. Något du önskade dig men inte fick?
Vet inte. Säkert, men inget som jag kommer på nu.

25. Vad gjorde du på din födelsedag 2009?
Var hemma. Först var Barnen hemma hos mig, med sin mor, sedan kom Frk. R. och så slutligen min storebror. Det var väldigt trevligt. I övrigt tror jag att jag jobbade.

26.Vad fick dig att må bra?
Jobbet. Och Frk. R.

27. Vem saknade du?
Barnen, när de inte var med. Och Fiona. Och ibland - när de varit bortresta - mina föräldrar. Säkert fler, men "from the top of my head"...

28. De bästa nya människorna du träffade?
Kallskänkan ligger bra till på den listan.

Inga kommentarer: