måndag, mars 30, 2009

Gubbig kvällsmacka



Jag älskar gubbröra. Jag brukar göra lite olika vaarianter, beroende lite på vad som finns att tillgå, men gubbröra skall ju alltid ha ägg och ansjovis. Idag var det bra pris på ansjovis i min lokala butik, så...

Dagens gubbröra:

1 stor fast potatis
1 liten burk grebbestads ansjovis
2 små gula lökar
3 ägg
1½ dl creme fraiche

Skala och tärna potatis i små små tärningar du kan. Koka i saltat vatten, tills de blivit mjuka.
Tärna lök och ansjovis
Hårdkoka och tärna ägg
Lägg alla tärningar i en skål. Rör om med creme fraiche.

Låt stå svalt och gärna kyla i någon timma före servering.

6 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

jaaa vilkeeeen bra iddeeeeee!!! Tack!

Livet på den mörka sidan sa...

Gubbröra var längesedan . Det ska jag också göra !

Anonym sa...

Mmm. Låter som en trevlig röra att njuta av. Gjorde en superkort insats i köket nu när jag kom hem efter jobbet ikväll - tre digestivekex med smör och lemon curl. Det tog tre minuter. 2 till att förbereda och 1 till att äta upp dem ;)

FamiljenFriluft sa...

Karlavagnen: *garv* Varsågod!

Lyxpiraya: Mmm. Det är väldigt gott.

Enlitenpaus: Det var fantastiskt gott. Men digestivkex med smör och lemon curd - är inte det lite sött? Bara en tanke. Själv skulle jag använda något salt pålägg? Kul att se dig här, i alla fall. Läser själv "en liten paus" väldigt ofta. Välkommen!

Anonym sa...

SÅÅÅ Gott !!! Vi har det på salladsbuffèn nästan dagligen på jobbet, och " The Old Ones" gillar det skarpt....Bra aptitretare för något avtrubbade smaksinnen !!

Reneé

FamiljenFriluft sa...

Renée: Mmm. Kan tänka mig det. Själv beställer jag det jämt, om det finns, som förrätt ute. En gubbröra och en (lätt)-öl är förbaskat gott.