onsdag, september 24, 2008

Höstmat: makaroner och stuvad pytt med päron


En till sådan där höstig tallrik blev det idag.Ibland kommer inspirationen till matlagningen från helt oväntat håll - Blev egentligen inspirerad av färgerna av morötter och korv och brynt lök och kände att "det där ser höstigt ut".

Hade kvar ett par päron från i fredags och med korven, löken och ett par ekologiskt odlade morötter blev det en god liten pytt. Att servera med gammaldags idealmakaroner kändes helt rätt. Höst och gammaldags hör liksom ihop.Som vanligt kunde jag inte laga mat utan att smyga i någon slags mejeriprodukt i det hela (jag vet - det är något fel med mig!), men gott blev det i alla fall.

(4 port)

500 g falukorv, tärnad
1 gul lök och två schalottenlökar - tärnade smått smått (brunoise)
50 g. smör
½ msk matolja
2 goda päron (conference?)
2 morötter
1 dl laktosfri creme fraiche (hade vi hemma, så det fick det bli)
Salt och peppar

I med lök falukorv, smör och matolja i en panna - låt den gå på medelhög värme.
Skala och tärna morötterna och släng i dem i pannan när löken börjar bli brynt.
Stuva lök, morötter och korv med creme fraiche.
Tärna och rör försiktigt i päronen.
Smaka av med salt och peppar.
Servera med makaroner

Efter att jag tagit bilden kom jag på att man kan garnera med t.ex. rostade pinjenötter, lite valnötter, några solroskärnor eller något annat "krunchigt".

Inga kommentarer: