söndag, september 21, 2008

Halstrad röding, hollandaisesås och kokt potatis




Dop, alltså. Lillkillen är nu vederbörligt vattenbestänkt av därtill bemyndigad präst och då det inte händer så ofta, i vår familj, var de "närmast sörjande" på besök. Det var mycket trevligt. Storasyster med sambo och dotter, storebror med sambo, Mor och Far, Svärmor, Svärfar,Svåger, Fru Värns mormor, morfar, faster, onkel och kusin. Sushi-Lars och Nina Simone. Kompisen Å med son. Bästa kompisen/grannen/klätterpartnern/dotterns extrapappa och mitt alldeles egna "sociala projekt" Magnus. Familjen Nilsson. Alla, typ, således, var där.

Efter dopet (som gick bra - prästen sade allt rätt, Lillkillen var tyst och glad under hela tiden, dottern gjorde kullerbyttor och pratade glatt under prästens tal) träffades vi i "församlingsgården", ett stenkast från vårt hem, och fikade. Trevligt även detta. Dottern och jag "har ett band ihop" och vi framförde vår hit "Gud som haver barnen kär" lite sådär "extreme-esque", sittandes med varsin ackustisk gitarr och sjungandes. Goda hembakta kakor (givetvis Fru Värn och dyra svärmor) och gott sällskap.

Så middag. De tillresta från Norrköping (Sushi-Lars, Nina Simone) måste ju ha något i krävan innan det är dags för återresa! Så - vad laga? Det blev en snabbräd på coop, som visade sig ha färsk röding för 79 kr kilot! Taget! Tjejen i disken hjälpte oss också att filea fisken (jo, jag kan det själv, men med hela lägenheten full av folk ville jag inte slabba ned hela köket) men blev lite fundersam när jag ville ha benen och huvudena.

"Vad skall du med dem till?"
"Koka fond"
"[skeptisk] Eh... Jaha... Ja, jag lägger dem i ett paket här vid sidan om då..."
"Tack så hjärtligt."

Vid spisen hemma brukar Lars och jag, då vi träffas, stå och trängas tillsammans. Idag var inget undantag. Vi bestämde oss för en hollandaisesås och så halstra rödingen och bara koka lite (mjölig) potatis till. Inte svårt, men väldigt gott.

Det är inte utan viss skadeglädje jag noterar att Lars spiller sås över nästan hela sin tallrik då han "såsar" sin portion. Jag har såsat de andra, och de blev mycket snyggare! :-) Middagen avnjuts under mycket skratt och trevliga samtal.

3 kommentarer:

Jessica sa...

Röding är en hemskt trevlig fisk :)

Anonym sa...

Livets Gud, uppfyll E.V. med din helige Ande och hjälp honom att dag för dag fascineras mer av kökets underbara värld.

FamiljenFriluft sa...

Jessika: Jovars! :-)

O: ..."du verkar ju ha lyckats rätt bra med den första..." :-) Amen, för övrigt.