fredag, januari 11, 2008

Köttbullar och kycklingwok.

Så har jag alltså börjar på Ekbacken. Jag har ett kök som är ungefär lika stort som min lägenhet och toppmodernt. Datorstyrd ugn och diskmaskin, kokeri för sisådär 60l åt gången för potatis, pasta, och vad det nu kan vara. En liten spishäll och ett nästintill oändligt antal bänkmeter. Jag har ett stort torrförråd, ordentliga kylar (för gastronormstandardkärl) och gott om frysutrymme.

Det är alltså - för att uttrycka det milt - ganska kul arbetsmiljö att jobba i.

Igår skulle jag börja, parallellt med den tidigare kocken, för att kunna få ett par dagar ihop, med "köksöverlämning" där vi hann gå igenom rutiner och sådär, men han har varit magsjuk, så jag hat fått vara själv. Igår blev det därför färdiga köttbullar, och pasta. Jag gjorde en pastasås på tomater till maten (och falafel till vegetariskt alternativ), men gårdagen gick mest ut på att inventera vad som fanns och försöka lära sig rutiner.

Idag har jag lagat mat! Riktig mat. Jag ville se om min - numer rätt kända - kycklingwok funkade lika bra med de här barnen också.

Det gjorde det.

Så - jag är väldigt nöjd med de här dagarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läser du någonsin kommentarerna till Din blogg?

Din respons på de få förekommande är sällsynt.

Trots kritiken. Gratulerar till nya köket.

FamiljenFriluft sa...

Ja, jag läser kommentarerna. Ibland svarar jag till dem som t.ex. ställt frågor per e-post, i stället för på bloggen, och sådär, men jag försöker att svara på viktiga frågor och så. Tack för att du läser bloggen och jag skall försöka bli duktigare på att svara på kommentarer.

Och tack för lyckönskningarna.

/Jesper