lördag, maj 05, 2007

Var kockarna äter...

Fick ett mail från en kompis som är utomsocknes, som undrade var man går och äter gott i Stockholm. Efter några förslag kom det tillbaka ett förtydligande - jamen, var äter alla kockar i stockholm?

Jag vet inte.

Faktiskt.

Och nej - det är inte något "hemligt" ställe som jag inte delar med mig av bara för att den här bloggen mest läses av folk som inte är i branchen. Det finns, mig veteligen, inget "kockhak" i Stockholm. Gör det det i andra städer?

Nåväl - om jag skulle gå ut med kockar och käka skulle jag förmodligen gå på Gunnels Krog på Lilla Nygatan i Gamla Stan. Det knäcker. Bra käk. Bra priser. Bra service. Och "riktig mat", som det heter. Gamla stadshotellsklassiker och husmanskost av det lite finare slaget på en meny som sällan hittar norr om hundrafemtiokronorsgränsen för en varmrätt. Det är bra.

Eller på den där sjukt svala "bisto Paname" på Karlbergsgatan (är det väl?). Det är fransk mat för riktiga män det - sniglar, moules marinieres, boeuf bourguignon. Inget jtafs. Riktig mat. The place to be om man är hungrig och vill dricka något gott rödvin till.

Annars gillar kockar nog ungefär samma mat som alla andra. Själv gillar jag just nu "småplock" av olika slag och käkar därför gärna libanesiskt. Eller sushi. Bästa sushi-haket i Stockholmsområdet är den lokala sushilådan i finntorp.

Bara så ni vet.

4 kommentarer:

Emanuel Karlsten sa...

Oh! Detta var guld! Jag letar alltid efter nya restauranger att testa på när jag är i Stockholm, så jag ska testa båda dina förslag!
Keep em coming!

Lagers tabberas sa...

Kockar äter "varma kocken" när de kommer hem efter en långpanna - eller macdonalds!

FamiljenFriluft sa...

Lager: Mmm. Mitt alternativ har varit "tjejen i polotröjan" på slussens grill, men hon har slutat där, nu... :-( "little cook" snabbnudlar är också en klassiker, har jag hört. :-)

Emanuel: Gör det - Gunnels är lugnt en av de klarast lysande stjärnorna i Gamla stan. Hennes grubbröra på kavring är NÄSTAN lika bra som min egen. Och älsköttbullarna (som jag åt där i höstas) kvalar in på listan "en av de tio bästa måltiderna jag ätit någosnin".

Emanuel Karlsten sa...

What? Har polotröjan slutat? Finns det nu ingen chans att få tag på den där hamburgaren? Jag hade hoppats att kunna gå dit i sommar...

Förresten. Du får bjuda mig på såndär gubbröra nångång. Har aldrig fattat tjusningen..