tisdag, maj 08, 2007

Tisdag är fiskdag

Tillbaka till grantomta. Me buss idag. Tisdag är fiskdag. Det är egentligen inte så konstigt för hela värdmdö har fisk på tisdagar. Många föräldrara till ungar har andra ungar på andra skolor i närheten och för att slippa terra ungarna med mer fisk än vad man absolut kan politiskt förhandla fram i en genomsnittlig bvarnfamilj vill man ha fiskdag på tisdag även på förskolan.

Körde en panerad fisk jag hittade i frysen. Gjorde ris (som jag alltid förfräser lite i kastrullen, i lite olja och sedan kokar med buljong) och en kall sås på creme fraiche, grädddfil, lite citronjuice, salt, gurkmix och finhackad persilja.

Unbgarna käkade som om de aldrig sett mat förut.

Fast det var fisk.

Coolt.

På tisdagarna tjorvar ibland Fru Värns och mitt schema ihop sig och idag ställde dotterns farföräldrar upp och barnvaktade. "Tjockt najs" som vi säger i Orminge. Farfar lyckades, på något sätt, ha startat DVD-spelaren med rätt film (Pixars "Bilar") i tills jag kom hem och han och dottern kollade på den. I köket stod farmor. Hon lagade mat.

Jag har skrivit det förr och kommer säkert ha skäl att skriva det igen, men det är mammor som egentligen är de stora osjungna hjältarna på gastronomins sjärnhimmel.Min är inget undantag - tvärt om - om det hade funnits "nobelpris i matlagning för mammor" hade hon varit ohotad vinnare, dussinet gånger på ett decenium. I färre ord - Mamma lagar bäst mat. Punkt.

Idag hade hon pannbiff med löksky på menyn.

Förutom att just DET är ungefär det godaste jag vet är det - för att använda religiösa termer - "en välsignelse" att komma hem till sitt eget hem och märka att allt liksom "rullar på ändå". Att - efter en dags matlagande och diskande komma hem och liksom SLIPPA matlagning och disk. DET är lyx i vardagen.

---

Fick en kommentar till en gammal post om att jag inte skriver lika mycket "må recept och små tips längre", så - eftersom jag inte kan min mammas hemliga häxmästerier i köket (eller ens ikommer i närheten av hennes rutin) kommer här i stället - sås till fiskpinnar, panerad fisk och nuggets:

(För att servera 4-8 stycken)

3 dl gräddfil
2dl creme fraiche
1 msk citronjuice
2 dl gurkmix
En nypa salt
2 msk stark senaå
Ung. 50 g bladpersilja. Hackad smått, smått, smått. Typ till damm.

Gör såhär:

Ta upp gurkmixen och låt rinna av i ett durkslag lite medan du rör ihop resten av ingredienserna. Ha i gurkmixen. Låt stå i kyl tills servering.

Inga kommentarer: