tisdag, april 11, 2006

Tisdag är fiskdag

Tisdag. Fiskdag. Idag har det varit mammas klassiker "fisk på grön bädd" på jobbet. Kul att göra något traditionellt, och samtidigt introducera något för gästerna som är ens eget.

Veckan som var var rätt lugn. Vi fick våra nya arbetskläder och jag har hunnit tvätta en av rockarna och sådär. De är jättebra. Snygga och lätta att hålla fräscha och så jättesnyggt med brodyr och nya mössorna till. Känns som ett riktigt lyft.

Jag var ledig i helgen, sånär som på ett köksmöte i söndags, med vikarierna, så det har varit lugnt.

Gav tjejerna ett varsitt ex av Anthony Bourdains "Kitchen confidential". De blev glada. Själv kan jag, såhär några år efter att jag läste den första gången, säga att det är bland det bästa jag någonsin läst. Inget annat, utom Bibeln, ha haft en sådan inverkan på mig vad det gäller mitt liv och levere. För Er som inte läst den än - gör det. Ni som HAR läst den vet vad jag pratar om. Det här är ett hjälteepos för mig och mina vapenbröder i branchen, ett rappt och roligt arbetsplatsreportage, men mest av allt kanske en helt fantastisk samling "war stories" från krogbranchen i New York. Den är helt enkelt oemotståndlig för oss bröder i vitt. En riktigt, riktigt bra bok.

Speaking of bra böcker. Mackan - brorsan, alltså, har ju skrivit en och jag har precis börjat läsa den. Den är rolig och intressant, även om jag kanske inte riktigt har någon relation till ämnet "som är Humor och Gud i någon slags allmänteologisk/populärvetenskaplig anda). Kul. Han är alltså den av oss bland syskonen som faktiskt får något publicerat.

Själv skriver jag på min kokbok, som aldrig blir klar - ett slags magnus epos om mat för folk som verkligen gillar "gammaldags" mat. Husmanskost på Svenska och Franska. Ibland kryddat med anekdoter kring recepten. Ibland mer "lärobok". Många av kapitlen har jag använt som någon slags "kurslitteratur" för kockstudenter, praktikanter och kökselever genom åren och annat är egentligen bara grundrecept. Jag verkar inte kunna få den ur händerna eller bli klar med den, och kanske är det så det skall vara - att det blir någon slags "ringpärm" i stället för en bok, men jag har inte riktigt försonats med just den tanken än. Vi får se.

Fyllde förresten på gas till min köksblåslampa och testade den. Det var kul. Verktyg i köket, där man får leka med öppen eld och eller grejer som brummar och väser ÄR kul.Kockeriet är verkligen ett yrke för mig! Lägg därtill tid löneförmånen att leka med sylvassa knivar varje dag och ni förstår kanske varför jag blivit fast. Det är helt enkelt "lagom farligt" i ett professionellt kök. Det är lite som med klättringen - väl avvägda risker för att uppn något som är... .. .. . förgängligt. Och fantastiskt.

Var med spillolja från fritösen till miljöstationen på macken idag. Det kändes lite äckligt, men det var skönt att bli av med den hemifrån i alla fall. Jag brukar gå med ungefär 10 liter åt gången, men nu har vi inte friterat på ett tag, så när jag hällde ut oljan ur dunkarna (oljan skall hällas på fat på macken) så luktade det gammalt kycklingfett och fisk om den... Inte jättefräscht.

Skulle på kockskolan, men det satt en lapp på dörren om att det var inställt på grund av sjukdom. Tog en vända på stan och var in på Hellgrens musikhandel på götgatan i stället. Kul. Lirade roliga fina trummor och drömde ett tag. Gick sedan ned på Birka och lirade på andra fina trummor och drömde lite till. Vill egentligen byta mina trummor mot något kuligare snart, men de får väl duga ett tag till. Vi får se. Det var i alla fall kul att komma in på både Hellgrens och Birka och faktiskt inte vara den sämsta trummisen i butiken. Killarna på Birka tyckte tillochmed att "det är kul när et kommer in någon och kollar på trummor, som inte går fram till det dyraste kitet på en gång och bankar, utan går runt lite och verkligen lirar på grejerna, och som kan smiska smutsen ur även de enklare seten". Kul.

JobbMackan kom tillbaka till jobbet idag. Skönt.

I morgon serverar vi pannbiff med lök.

Skall ringa vinTina och snacka lite med henne om hon kan vicka på fredag.

Nu skall jag lägga mig. Vi hörs.

Inga kommentarer: