onsdag, april 05, 2006

Onsdagsnöjd.

Det är onsdag. Jag är rätt nöjd med livet. Jag bara hoppas på att det löser sig med de sista inköpen som skulle fixas till tills i morgon, så att vi får ihop allt.

Igår var det tisdag, vilket betyder två saker - för det första "fridag" från jobbet, tillsammans med Elma och för det andra skolan.

Min "fridag" blev inte så fri som jag hoppats på. Jag har suttit i möte med husbonn och var tvungen att åka in igår också, till jobbet. Jag har haft det så rätt mycket nu, på sistone. Vi har en del att diskutera, husbonn och jag. Jag kommer möjligen att skriva mer om det senare, men jag kan väl skriva såpass mycket att jag tycker det är värt några timmar av min fritid, för att få det fungera...

Igår var också skoldag. Jag hade ju inte varit där på ett par veckor, så det var skönt att komma igång igen. Det var olika mousselinefärser igår, så det var riktigt roligt. Jag fick mala kalvfärs, fläskfärs och göra roliga grejer. Det blev till sist tre olika rätter: Wallenbergare (med pommes persillé och andra klassiska tillbehör), kåldolmar (med grässås, lingon och potatispurée) och så en paté. Det var riktigt roligt att göra paté, vaktiskt. Jag gjorde min på kycklinglever, kalvfärs, fläskfärs, oliver, konjak, vitlök och lite roliga kryddor. Så bakade jag av den i en baconfodrad form. Den blev jättegod, och blev kanonsnygg, när de fina ränderna från baconet låg ovanpå den mjälla patén. Mums fillibabba!

Idag har vi haft en - i och för sig jäktig men - riktigt bra dag på jobbet. Jag har gjort wallenbergare (något som faktiskt ser klyftigare ut än vad det är - jag skrev matsedel för den här veckan för två veckor sedan), med petit poix, persillépotatis (ja - jag har tornerat 20 kg potatis idag!) och gräddsås i stället för brynt smör. Det var en kioskvältare. Jag fick slut på persillépotatis och fick kocka "ful-plugg" till de sista, jag fick slut på ärter flera gånger, men alla tyckte att det var jättegott och jättekul, så det var riktigt poppis. Succé.

På onsdagar är det alltid mycket att göra, och idag var inget undantag, men vi fick i alla fall köket ordentligt städat, pannkakssmeten satt tills i morgon och så dagens måltider under bältena, förstås, trots att två timmar av dagen gått åt till ett möte.

På eftermiddagen idag kom förresten våra nya arbetskläder. Vi har nu fått rockar med brodydr, matchande pillerboxmössor och nya byxor. Det känns jättekul. Rockarna är skitsnygga!

I morgon är det - hoppas jag - ärtsoppa med fläsk - om bara ärterna hann komma innan Elin gick hem. Och så pannkakor, förstås. På fredag är det chili. Det känns helt ok.

Idag har varit en bra dag.

Inga kommentarer: