lördag, juni 25, 2011

Rabarberpaj

Igår firades midsommarafton. Barnen, jag, frk. W och två av hennes barn åkte till hennes syster (med familj) på ingarö.

Det gjorde ett helt gäng andra också. Vi var typ 18 pers, tror jag. Och trevligt var det. Och god mat! J - Frk Ws systers karl - gjorde bl.a. riktigt bra lerpottesill.

Själv bidrog jag med ännu än "Jesper bakar på gehör"-paj - något slags rabarberpaj.

Själva pajskalet är efter en idé (som allt annat jag bakar och lagar, som är gott) från mamma, men då jag som vanligt inte hade något exakt recept gjorde jag min paj såhär:

--

Rabarberpaj:

Ett par rabarber
2½ dl corn flakes
125 g smör
1½ dl vetemjöl
½ dl socker
En nypa socker (½ msk?) att sockra rabarberna med
1 tsk ingefära

Skala och skär rabarbern i fina bitar, så de täcker botten på en pajform.
Smörj formen med lite smör och lägg i rabarbern
Strö lite socker och ingefära över.
Krossa corn flakes lätt i handen, så det blir små trevliga smulor.
Nyp ihop smör, vetemjöl, socker och cornflakes till en smuldeg.
Strö pajskalet över pajen.
Grädda i ugn - 200 grader tills skalet fått en vacker färg (25 minuter?)
Servera med vaniljsås eller vaniljglass.

--

En enkel, snabb, okomplicerad och väldigt god paj som jag tycker passar utmärkt på midsommarafton.

Vad har ni själva lagat/ätit/bakat/fikat på midsommar? Lämna gärna en kommentar eller länk.

Inga kommentarer: