söndag, juni 05, 2011

Upprop i aftonbladet: Inför en köttfri dag i veckan!

Läser i aftonbladet under "debatt" följande artikel som är ett upprop, där flera svenska artister ställer sig bakom att införa en köttfri dag i veckan.

Bakgrunden är följande:

Idag firas världsmiljödagen - en dag införd i FNs regi (F.ö. hölls den första världsmiljökonferensen i Sverige - vi har alltså varit ett föregångsland i miljöfrågor förr) och man försöker tänka på hur miljön globalt kan förändras till det bättre. Den enskilt största påverkbara delen av utsläpp av s.k. "växthusgaser" kommer från vår matkonsumtion. Den står för ungefär 25% av vad vi som människor släpper ut årligen (som jämförelse kan sägas att vi släpper ut ungefär 30% av våra personliga utsläpp genom våra kommunikationer som bilar och flygplan och sådär).

Att göra något radikalt åt hur vi åt skulle alltså kunna påverka miljön tämligen omgående. Och effektivt.

Som det står i artikeln:

Enligt Naturskyddsföreningen är den absolut viktigaste klimatgärningen du som enskild individ kan göra att dra ner på konsumtionen av kött. Det är vad vi väljer att äta som spelar roll för klimatet och miljön, inte hur maten har producerats eller transporterats.

Och det är tänkvärt.

Jag har skrivit om det förr (bl.a. härom dagen då jag hyllade en annan tidning som skrev bra om vegetarisk mat) men det här är en tanke jag själv har haft några gånger. Jag försökte genomföra en vegetarisk dag på matsedeln på förskolan för ungefär ett år sedan. Det gick inte alls.

De som satte sig emot det var vuxna. Antingen personal eller föräldrar till barn som gick på förskolan. Barnen åt. Även vegetariskt (och hade förmodligen kunnat vänjas till att äta vegetariskt i ännu större utsträckning om jag fått chansen att fortsätta). Men det här handlar inte om barnens matvanor. Det handlar om oss vuxna. Om vårt ansvar. Om vår attityd.

Let's face it - det är inte VI som kommer betala för vår överkonsumtion av kött i framtiden. Det är våra barn. Och deras barn.

Så jag välkomnar det här uppropet. Och hoppas nu bara att skolor och förskolor också hänger på. Att positiva exempel tas fram och skrivs om och uppmärksammas så att fler vågar göra likadant.

För den här frågan är viktig.

Även om det behövs ett gäng halvavdankande mellankändisar som skriver krönika i an aftonblaska för att vi ska börja tänka till lite.

--

EDIT: Den här artikeln verkar vara en som berör. Har nu läst ett par andra blogginlägg om saken och det verkar, på nätet, nu finnas folk som antingen A) tycker att det här är en lysande idé. Eller B) Tycker att det vore diktatoriskt att besluta om en köttfri dag. Jag har ju redan redogjort för min ståndpunkt, men jag vill bara säga att jag tycker att det verkar lite själviskt och ansvarslöst att något slags ultraliberalistisk tanke när det faktiskt handlar om den miljö vi lämnar över till våra barn?! Men det kanske bara är för att jag är pappa?

11 kommentarer:

Berit sa...

Att det skall vara så svårt att göra någonting för miljön,utsläpp av växthusgaser och djurhållningen?
Om ni inte begriper att det skulle gynna era barn och barnbarn men också er själva tänk efter en gång till.
Det är på tiden att alla köttätare tar ert ansvar.

FamiljenFriluft sa...

Berit: Antar att du äter helvegetariskt hela tiden? Jag beundrar folk som klarar av att bara äta - och laga - helvegetariskt. Jag äter en hel del vegetariskt, men skulle aldrig klara av att fullt ut utveckla något slags vegetarianism.

Förresten fick en vegetarian jag känner för några veckor sedan strikta förhållningsorder av sin läkare att börja äta mer animaliska proteiner.

Antar att vi alla mår bra av att "äta lite av varje", om vi kan...

M sa...

Hej igen!Vi äter vegetariskt på förskolan/dagsiet och barnen (som i övrigt är allätare) reflekterar inte ens över det. Nya barn är kanske lite misstänksamma en tid men sen tycks det vara så att de vänjer sig och "gör som alla andra" D.v.s äter bra och tar t.om till. Har senaste året infört "Smakskola" (Sapere). D.v.s vi tar en stund per vecka då vi bekantar oss med någon speciell grönsak, tittar närmare på dem, smakar, doftar, pratar om den. Äter den rå och tillagad. Allt för att väcka nyfikenhet. Rekommenderas!! De gillar att prata mat=) OCH de lär sig äta grönsaker!=).

FamiljenFriluft sa...

MoWe: Riktigt intressant! Och bra förslag att ta till sig. Sök förresten här på bloggen på ordet "matråd", så ser du lite om mina egna tankar kring hur man kan introducera nya smaker och rätter i barnens meny. Återigen - tack för tipset!

M sa...

Läste om ert "matråd". Bra idé det med!! Att ta med barnen i planeringen. Vi har som ni en soppdag, tisdagar. Det är samma dag som vi har veckans "lyx", då de bakar bullar på avdelningarna till efterrätt. Så det är praktiskt att ha ugnen ledig till bullarna (eller ibland brödbak). Så soppdag betyder även bulledag hos oss. Måndagar är vanligtvis vår "pastadag". Tycker det är bekvämt att inleda veckan med något som går fort, ingen potatisskalning och så. Fredagar då de varit i skogen äter de massor, då måste det vara något riktigt mättande. Ps. du kan kolla min blogg under etiketten "Sapere" där finns lite inlägg om vår smakskola.

Gabriela, the Food Lover! sa...

Vi människor skall äta av allt! Dock skall allt mat vara producerat på bästa sätt. Jag har de senaste åren bojkottat (stavning?) animaliskt som inte är eko-karv-gräsuppfött (mm) men jag äter kött och mycket! Samt äter mycket grönt... i säsong. Jag hoppas att jag stödjer gräsuppfödare och coola sallatsodlare med mina pengar. Vid sidan om odlar jag så mycket det går i min minimala trädgård (torkar, fryser in). Vill absolut inte ge mina pengar till de som hanterar de stackars djuren på sätt man inte ens kan skriva om! (men skulle aldrig bli veggo för det!) Vi är allätare och mår bra av att äta allsidigt. Och våra plånböcker kan trycka på marknaden!

FamiljenFriluft sa...

Gabriela: Amen.

MoWe: Ska kolla in det. Kul!

NinaS. sa...

Jag håller med dig Jesper och välkomnar det här! En köttfri dag i veckan skulle spela roll och det är inte en så stor "uppoffring" att den som gillar kött riktigt mycket måste känna sig berövad i överkant.

Jobbade ett tag som kock på förskola för några år sedan och det var aldrig problem för barnen med att äta vegetariskt. Det var de vuxna på arbetsplatsen som "reagerade". Men kanske det har börjat ändra sig så smått. Tycker det verkar så :)

FamiljenFriluft sa...

NinaS: Hoppas att du har rätt. Och bra att vi har olika erfarenheter. Tror precis som du att motståndet inte är barnen själva, som sagt.

Anonym sa...

Det är sorgligt att se hur den här blog har sjunkit. Nu du skriver för vego mafia? Förut Krubb var riktigt bra. Nu politiskt PK grön saks blog! Fy fan!

FamiljenFriluft sa...

Anonym: Trist att du tycker bloggen har "sjunkit" och att jag på något sätt företräder något slags maffia. Å andra sidan - jag vill vara tydlig med att A) profilen för bloggen har inte ändrats. Jag har alltid skrivit om det som intresserat mig. B) Jag försöker vara tydlig med att jag inte är vegetarian. Och jag ser mig inte som företrädare för vegetarianism.

Och sist - jag vill inte vara gnällig eller så - men låt gärna bli att svära i kommentarer på bloggen.