fredag, november 06, 2009

Jens Linder gör det igen!

Det är väl ingen nyhet för någon som läser den här bloggen regelbundet att jag gillar Jens Linder? Om det nu inte gått fram så kan jag ju vara övertydlig: "Jag gillar Jens Linder". Han har en väldigt skön syn på mat, är duktig och den enda gång jag träffat honom - jättetrevlig, och framförallt skriver han riktigt bra.

Han har ett schysst sväng i språket och ofta tycker vi ungefär samma saker. För någon dag sedan dök nya RS (Restauranger och Storkök - den andra branschtidningen) ned i brevlådan och i den finns en fantastisk krönika (som jag inte kunnat hita någonstans på nätet, tyvärr) kallad "hälsosam mat och ohälsosam politik". Här tar Linder på ett bra sätt upp några av problemen med mat på sjukhus och i förskolor och skolor (även om Linder själv använde ordet "dagis", något som skulle få mina kollegor att se rött!)

Bl. a. skriver Linder en formulering som jag tycker är väldigt bra:

"... Jag begriper inte att kostnadsjakt på ett sådant sätt tillåts. Bra mat till bra, gamla och sjuka borde vara en basal fråga. I mina ögon är det ett tecken på bristande kultivering i ett samhälle, när man låter det kamerala gå före sådana grundläggande saker..."


...och jag kan inte annat än att hålla med. Det är okultiverat att ta beslut som hindrar begåvade förskole- skole- sjukhus- och äldreboendekockar från att laga mat ute på respektive enhet och i stället centraliserar kök i högre grad.

Det är okultiverat att tvinga folk sluta med hantverksmässiga moment i köket "p.g.a. tidsbrist" eller "ekonomi - det är billigare att jobba snabbare" till förmån för t.ex. halvfabrikat. Och - och här vänder jag mig till mina kollegor: Det är okultiverat att allt högre grad gå över till halvfabrikat i stället för att laga riktig mat.

4 kommentarer:

kallskänkan sa...

Hallelulja!

FamiljenFriluft sa...

Amen, sister!

Anonym sa...

Jag bor i en trevlig liten stad som borde behöva någon som du i de kommunla köken. Idag var det kalops till skollunch, tyvärr utan rödbetor. Det är visst för dyrt att servera numera. Vi fick nöja oss med sönderkokt broccoli och pizzasallad som tillbehör - alltid något.

/Anna J

FamiljenFriluft sa...

Anna J: Oh. Men kalops går ju att göra väldigt gott. Och med rödbetor eller inlagd gurka är det ju jättegott! Välkommen hit till bloggen, förresten, och tack för de snälla orden.