tisdag, februari 17, 2009

Det är klart att jag trivs, men ibland drömmer jag om...

Läser att bloggrannen Mami skrivit ett inlägg om hur hennes idealarbetsplats ser ut. Det är utlämnande läsning. Och spännande. Och hjärtevärmande. På samma gång.

Själv trivs jag väldigt bra på min arbetsplats. Jag får göra ungefär vad jag vill, utan att någon annan lägger sig . Jag lagar uppskattad mat till människor som förstår att älska arbetsinsatsen. Jag får dagligen beröm av både kollegor, varn och föräldrar. Dessutom vet jag numer i november vad jag skall göra i januari "efter julborden". Jag är kvar. I det här köket.

Samtigit... Om man fick önska helt fritt - hur skulle drömmen om en framtida arbetsplats se ut, om sisådär... Tio år? Eller tjugo? Herergud! Jag skall jobba i mer än tjugo år till!

Jag skulle vilja ha ett eget ställe. Kanske någon som jobbade "fronten" med en liten bar och så lunchservering och kanske några bord med enkla men goda rätter på kvällen. Menyn skulle vara rustik och familjevänlig. Till lunch skulle jag varje dag ha något slags "dagens soppa", "dagens pasta" och så kanske en "dagens husman". På kvällen skulle jag vilaj servera enkla lantliga (franska) bistroklassiker: Kanske sniglar? Vitlöksfrästa champinjoner, Moules marinieres, kalvlever anglais, croque monsieur, coq au vin, boeuf bourguignon, Biff med bearnaise... Och så chokladmousse, creme brûlée, tarte tatin... Enkla grejer.

Stället skulle ligga på landsbygden någonstans. Vara fett ohippt och se ut som om man stigit in i en tidsmaskin. Bar i zink eller möjligen ädelträ med mässing. Mörka rustika möbler. Kanske rutiga dukar med franska liljor på? Soft belysning. Någon orkidé eller så i ett fönster... Det är huvudsakligen en bar med lite mat, men kanske också ett pensionat? Där jobbar jag och min familj. Och bor något stenkast därifrån, i ett gult hus med snickarglädje, öppen spis och bastu. :-)


Ungefär så tänker jag mig framtiden. Hur tänker ni Er framtid?

11 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Om sådär 20 år, i min stuga på landet. Dina framtidsplaner låter jättebra och skulle hjälpa mig att flytta tillbaka till Sverige igen. Så närmare får vi ha en liten diskussion om vilken landsbygd som du tänkt dig. Jag kan erbjuda mig att sitta vid ett hörnbord och prata franska (-liknande) och dricka rödvin. Som ett litet bihängande original, inte vara stökig och så. Bara vara. :-)

Unknown sa...

Ja här var inlägget jag efterlyste i förra inlägget.. *strange*
Om tjugo år hoppas jag vara etablerar som by-orginal, öppnar du din byakrog i min by så kan jag inta ett annat hörnbord än Karlavagnen och balansera franskan med bred norrlänska.Jag kan inte lova att jag kommer att vara helt redig, kanske mera åt det stökiga hållet. Stora stövlar och en säck med upphittade bra-att-ha grejjor tänker jag mej.. Lite som fiskaren Garbo i "Att angöra en brygga" ?

Livet på den mörka sidan sa...

Jag ska bo i Italien och ha en vingård. Som Anita Ekberg fast kortare så jag äntligen får användning för min italienska .Äta gott , dricka vin och bjuda ner mina vänner.

Alternativt bosätta mig uppe Västerbotten och vara byorginal ( som ovan för vi kanske inte bor i samma by ?) ha långa turkosa naglar , skyhöga klackar och vara både arg och snäll på samma gång. Ha en hund som ska heta Arvid och en katt som ska heta Boel . Laga god mat och ha tolv hönor . Fast jag är ju paniskt rädd för fåglar men det här är ju en önskedröm.,

Anonym sa...

Om tjugo år ska jag va panchis. Jag har då så svåra abstinensbesvär för att jag inte längre får äta din goda mat dagligen och tjata bort en stund med dig längre, att jag kommer att ta interpool till hjälp för att hitta vart du tagit vägen. Sen blir jag stammis hos dig, tjatar tills du inför pepperoni-calzone på menyn och äter upp all karamellpudding (som vi matointresserade kallar det) du hinner göra. Väl mätt kommer jag att fortsätta att försöka lära dig den handfull recept jag kan och mot bättre vetande tjurigt hävda att jag är lite bättre än du på just de rätterna. Bli ett orginal? Det är jag sen länge! Du trodde inte jag någonsin skulle komma mig för att skriva kommentar va?

Kinna Jonsson sa...

Hej där! Det finns ett ställe som behöver någon som du nämligen Klefstad. Där kan man bo med sin familj och katter och styra som man själv behagar. Helt ärligt hemma hos oss behöver vi någon som skulle vilja driva vårt ställe.

=)

FamiljenFriluft sa...

Karlavagnen: Det låter bra. Ett litet eget pang är inte detsamma utan några original i hörnen som sitter och tjatar ihjäl varandra om ändlösa anekdoter från livet där om hur mtycket de UPPLEVT. :-) Go for it!

Mami: *garv* Det verkar som om jag BARA får original på mitt ställe. :-)

Lyxpiraya: Bägge alternativen tycker jag låter jättebra! Lycka till och kör hårt!

Anonym: Hahahaha! Och du trodde att du skulle kunna vara anonym bakom den där anonyma aliaset? :-) Hej, Solblomma! Vad roligt att se dig här! Och hjälrtligt välkommen till mitt hak, när det väl finns ett. Jag LOVAR att kalla det "karamellpudding" bara för dig. :-)

Kinna: Oj. *funderar* Klefstad, alltså...

Unknown sa...

Jag vill bo på landet i ett hemtrevligt hus med ett stort rustikt kök. Egen köksträdgård, fruktträd, grisar, höns, får/getter, katter och hundar. Och där ska jag sitta och hitta på recept eller forska eller skriva en hemskt viktig bok. Fast jag ska inte bo för långt från stan kan ju bli lappsjuk annars.

KARLAVAGNEN sa...

Detta blir ännu värre. Jag kommer att sitta och surra via storbilds-skärm, upp-kopplad via Skype eller nåt eftersom jag tänkte mig sydligare svenska bredgrader och inte Norrland!

Du kan kalla stället för Bee and Honey eller Bee Hive, eller Bikupan - ett himla surr lär det bli!

Unknown sa...

Norrland no can do.. sorry men så är det. Österlen, Skagen eller .....

.. Carribien..?
JAAA!! Carribien bli det - ett mummlande på hemgjord franska (blettan blöö, blettan blöö..) och norrlänska beställningar på kåkkåsdrinkkar - 'har ge na kåkkåsdrinkkar kla-ar änn då?'

Anonym sa...

Jag skulle komma jätteofta!

FamiljenFriluft sa...

Lisa: När du kommer dit kommer det redan att sitta en mässingsplakett på väggen vid ditt bord, med ditt namn på! :-) Hjärtligt välkommen!

Mami: Njae, Norrland är kanske inte jätteviktigt för mig (Ju mer jag tänker på det känner jag kanske för att flytta till typ.... ... . östergötland?), men det är klart - något tropiskt paradis är ju inte heller fel! :-) Att ha ett litet "shack" på stranden där man typ serverar dagens fångst, grillat och så typ wokat ris på papptallrikar eller i bananblad eller något och typ lokal öl och kanske rom till? :-)