tisdag, januari 27, 2009

Varm kycklingsallad med italienska smaker

Har en gammal klassiker jag plockar fram ibland, som jag verkligen gillar! En "varm sallad med italienska smaker" som jag brukar göra lite i olika varinter beroende på årstid och tillgång på varor. Såhär blev det igår:

2 port:

150 gram sköljd blandad sallad av mangold, spenat, ruccola och green leaf
200g kycklingfile
4 skivor vitt bröd (toast)
1 st mozarella
1 paket saltå kvarns pinjenötter
2 msk extra virgin olivolja (någon fruttato med tydliga grästoner)
Några spån fäskhyvlad parmesan
Paprikapulver
Vitlökspulver
Svartpeppar
Torkad basilika
Stek kyckling i olivolja med kryddor efter behag.
Tärna och stek brödet till krutonger
Lägg upp på tallrik, med sallad underst, sedan kyckling, sedan krutonger.
Rista pinjenötterna och strö över salladen.
Tärna mozarella och hyvla parmesan över hela salladen
Tillsätt - om du vill - några torkade tomater.

Dressing:

1 äggula
1 tsk senap
1 msk vinäger (igår blev det äppelcidervinäger, men vilken som helst funkar)
Några droppar citron
1-1½ dl matolja
1 msk pesto genovese

Rör ihop alla ingredienserna utom peston till en majonnäs. Låt gå något tunnare än vanligt. Rör i peston. Rippla över salladen.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Låter väldigt gott, själv ska jag laga kycklinggryta till middag. Dessutom har jag varit på en anst.intervju på en kravcertifierat uroskurförskola som kokerska idag!

FamiljenFriluft sa...

KristinKul! Hoppas du får jobbet, om du vill ha det. Att jobba i förskolekök är det bästa jobb som finns!