onsdag, januari 28, 2009

Det handlar inte om käket, inte om ingredienserna - det handlar om sällskapet!

Lyssnar ju mycket på radio på jobbet. Då fleraav mina kollegortröttnat på att alltid höra samma rocklåtar spelas, om och om igen, går de ibland och skruvar på min radio för att ställa in andra kanaler. Lyssnade på bl.a. "Önsketimman" idag på Mix Megapol och där handladeidag "dagens fråga" om "Om du fick äta lunch med vem som helst, levande eller död - vem skulle det vara?" Jag tänkte och tänkte och kom på flera bra kandidater:

Keith Moon (från The Who - avliden legendarisk rocktrummis)
Gordon Ramsau (KulTV-kock)
Människan som kom på elvispen (vem var det? Och hur gick det till?)
Min gamla musiklärare från gymnasiet (vad blev det av honom?)
Kylie Minogue (Jodå!)
...

Men så frågade programledaren vid något tillfälle VAD man skulle äta och lyssnaren hade ingen riktig aning om vad han (eller hon?) skulle svara...

Har kommit fram till en - för mig, i egenskap av kock - hemsk insikt: "Favoritmat" handlar mer om tillfället då den äts, än vad som äts!

Ibland når någon frogat mig om "vad är din favoritmat?" har jag svarat något i stil med "min mammas makakronipudding" eller "min mammas Janssons frestelse". Ofta utan att blinka. Men de senaste dagarna har jag, efter att ha ätit middag men någon jag tycker mycket om och alltid kommer att vara tacksam mot, inte minst för sällskapet, kommit fram till den hårda insikten: "hur bra jag än är som kock kommer min mat alltid vara av sekundär betydelse. Det primära är att äta tillsammans!". Sällskapet är liksom viktigare än vad man äter. Ibland är blodpudding världens bästa måltid. Ibland är tryffelrisotto bäst. Ibland gäller varm kycklingsallad. Ibland kan något så enkelt som uppvärmd soppa från lunchen vara världens bästa måltid. Bara för att sällskapet är det rätta.

I och för sig - mamma är också "rätt sällskap", så "favoritmaten" är väl fortfarande samma rätter...

Vem skulle DU vilja äta lunch, eller middag med? Och vad skulle ni äta? Och varför?

13 kommentarer:

Livet på den mörka sidan sa...

Mmmas palt med familj och syskomn samt deras familjer dårå. För att min mamma gör den godaste palten och för att vi måsta ta vara på varandra .

Eller mina pelmeni ihop med familj , syskon och vänner . För att påminnas om mitt ryska ursprung och för att jag gör oerhört goda pelmeni .

Anonym sa...

Jag brukar nästan alltid säga fondue när någon frågar mig om min favoriträtt. Då får man äta länge och prata och umgås. Men visst är det viktigt och riktigt att sällskapet är rätt, men det är det ju oftast om man själv får välja :-)

Unknown sa...

Började svara men svaret blev så långt så jag bloggar om det istället!

Jag har fått jobbet, så numera är även jag dagiskock! Men det är mycket mindre, 36 barn o nio personal.

FamiljenFriluft sa...

Kristin: Kul! Bra jobbat! Schysst inlägg. (Och Marylin Monroe skulle liggarrätt bra till på min lista också!). Och grattis till jobbet! Nu är vi ju kollegor! Vad roligt!

FamiljenFriluft sa...

Lyxpiraya: Oh. Palt! Bra där! Och fint sällskap, också.

agdalena: Mmm. Fondue är bra. Det är svårt att inte vara lite småmysig när man sitter och doppar något i något. Oavsett vad det är som doppas. Och i vad. Eller i vems sällskap.

Unknown sa...

Tack så mycket! ;)

Anonym sa...

Kloka tankar...
Och om man vänder på det lite...så viktigt att sitta tillsammans och äta.

Jessica sa...

Vad jag skulle äta...
Jag skulle äta varmrökt lax till förrätt, en lättstekt oxfile med vitlökssmör till huvudrätt och trifle till efterrätt.
Och vem jag skulle äta med... Familjen och vänner.

Jessica sa...

Och varför jag skulle äta det jag skulle äta är för att jag har kära minnen anknutna till varje maträtt. Vänner, en plats, en känsla, en upplevelse. Och så för att det är gott då :)

Nickekock sa...

Jag skulle äta något som går att äta med fingrarna när man ligger ner, inte smular och passar till champange. Med vem? Ja, det kanske blir offentligt en dag...

FamiljenFriluft sa...

ChristinaW: Precis.

Jessika: Bra mat. Trifle?! Det ser man inte så ofta i sverige! Kul.

Nickekock: Ojojoj. Det låter som om du gett det här rätt mycket tanke! :-) Kul. Och lycka till att förvekliga dina planer. Att äta liggandes, med fingrarna och dricka champagne, med rätt sällskap låter... ... . . mysigt.

KARLAVAGNEN sa...

Förutom att jag skulle vilja käka lunch med dig och då fick det bli raggmunk och stekt fläsk och kall lätt-öl,samt knäcke macka. Så skulle jag vilja äta middag tillsammans med min mormor som dog året innan jag föddes.

Vad vi skulle äta? Hennes favoriträtt så klart! Vad det kan ha varit... Garderar med kokt potatis och Wallenbergare.

FamiljenFriluft sa...

Karlavagnen: Oj! *rodnar* Och raggmunk med fläsk... Det blir nästan inte bättre! :-)