onsdag, december 10, 2008

Nobelfest 2008


Ja - på förskolan alltså... Äntligen är den här: nobeldagen! Vi har firat ordentligt. Barnen har fått nobelpris av olika slag (på respektive avdelning) under väldigt fina ceremonier. Så var det dags för nobelfest med "extra festlig mat".

Efter samtal med några av kollegorna enades vi om att köra två rätter (något om det opedagogiska att servera förrätt till barn) och det blev således en variant på en nobelmiddag från 1930-talet, nämligen "Wallenbergare" (i original mousselinefärsjärpar) med pommes persillée, smörslungade ärter, sauce espagnole och husets egna rårörda lingon till varmrätt. Här på bilden intill syns Prao-Jesper tillsammans med dagens sous-chef Kock-Anna tournera några av de tjugo kilo (jajjemän!) potatis som gått åt.

Men det handlar ju om att steka lite wallenbergare också. Kock.Anna fick smula mie de pain att vända kalvfärsbiffarna i innan de stektes och sedan steka klart de sista biffarna, efter idogt hackande och fixande med grönsaker. Kort sagt - bra jobbat tjejen!

Själv har jag, förutom att blanda mousselinefärs (2 liter grädde till 12 kilo kalvfärs, 500 gram hackade epice riche, salt och peppar), stekt de flesta wallenbergarna, kokakt sås, fixat smörslungade ärter, designat och dekorerat alla tallrikar försökt att hålla ihop det hela. Det har gått efter alla förhållanden riktigt bra. Men jag har tyvärr ingen bild på HUR bra, än. Kanske har Kock-Anna en bra bild i sin kamera? Nåväl. Här är en vild på Prao-Jesper och Anna, när de lägger upp.



Och ungefär såhär såg tallrikarna ut, precis innan vi hunnit över dem med en fuktig släng, för att torka brämmen på dem, innan de gick ut. Tämligen trevligt, va?



Ungefär så.

Tytvärr har jag (ännu) inga bilder på desserten, men det blev i alla fall lite trevliga fruktuppläggningar med tropiska frukter. Enkelt, trevligt och sockerfritt.

9 kommentarer:

Vickan sa...

Oh my vad trevligt!
Jobbar på förskola och jag skulle vara så lycklig om vi hade dig som kock :-)
Nu får vi maten,halvkall,i kantiner från ett storkök,och ja...den är minst sagt lite tråkig(för att inte säga direkt äcklig)
Tjusig Nobelmiddag iaf!
/Vickan

FamiljenFriluft sa...

Vickan: Tack för alla värmande ord. Jo, jag har förstått att det är lite ovanligt med att förskolor har egna kockar. I stockholm är det inte helt sällan, men det är många förskolor som bara har "mottagningskök". Hos oss huserar emellertid jag och det gör att det blir lite sådana här idéer. Det är jättekul! Man VILL ju ha sådana här mattraditioner, tycker jag, på en förskola. Det hör ju liksom till det pedagogiska arbetet!

Nästa vecka är det julbord. Det skall också bli kul. Då blir det lite heminlagd (eller förskoleinlagd, i alla fall) sill, gravad lax, lite ägghalvor med något gott på, julskinka, köttbullar, janssons frestelse och prinskorv och.... kanske något mer, vi får se.

Det skall också bli roligt!

Jessica sa...

Opedagogiskt med förrätt vaddå?

Hoppas du mår bättre!

Anonym sa...

Mycket uppskattat med Nobelfest på förskolan. Mina tjejer pratade varmt om dagens festliga lunch :)

Anonym sa...

Helt fantastiskt! Jag vill börja på ditt dagis! Kan det månne ordnas ? Som förvuxet barn dårå .

Unknown sa...

Åh trevligt, skulle mycket hellre gå på din förskole-Nobelfest än den riktiga, ser supergott ut! Tror att barnen har en något mer avslappnad syn på etikett.

FamiljenFriluft sa...

Jessika: Tack, men det är ungefär som tidigare, men tack. Och det där med pedagogik hadee att göra med att barnen "kanske inte förstår att de skall äta mat två gånger före desserten" och sådär. Kanske en vettig tanke, jag vet inte, men jag hade inte tänkt tanken innan. Men så är jag också kock, och inte småbarnspedagog, på något sätt.

Anonym: Tack. Det är ju egentligen DET som betyder något - vad barnen tycker. Tack för din (och dina flickors) feedback! Vi ses på jobbet!

Tania: Jag tror det kan bli lite bökigt med skolpengen och sådär... :-)

Kristin: Ja, onekligen. Samtidigt skulle det vara OERHLRT ballt att någon gång FÅ JOBBA på "den andra nobelfesten". :-) Och det skulle vara kul att få någon av nobelpristagarna till bordet på banketten. Liksom: "Jaha - vad gör DU när du inte går ut såhär, då?", :-)

Anonym sa...

Mina tjejer var också väldigt nöjda. Eira sade att allt var "supergott" och att det minsann hade varit stjärnfrukt i efterrätten. När jag ser bilderna önskar jag att jag också hade ätit hos er.

FamiljenFriluft sa...

Tove: Vad roligt! Jo - det verkar ha varit väldigt spännande med både stjärnfrukt och ananas och passionsfrukt och vad det nu var... Ni får väl - som föräldrar - ligga på om kanske nobelMIDDAG nästa år, så att alla föräldrar också kan vara med? :-) Jag är på! :-)