lördag, december 20, 2008

God jul. Eller i alla fall gott julbord.

KockAnna och jag hade julbord härom dagen. Lugnt och fint (vad skönt det är att jobba med proffs!) och några små, men populära rätter. KockAnna hade både ögon och hjärna med sig och fick med sig en kamera. Här kommer några av bilderna:

Dekorerade ägghalvor. Majonnäs, rom och dillkvist. "Ägghalvor med något fint" som det brukar heta på Ekbacken (mer om det sedan). Givetvis är det KockAnna som gjort så tjusiga små dillfjun på äggen och fixat till allt så fint. Hon är toppen.



Till exempel är hon en av de få människor som faktiskt tagit bilder på mig när jag faktiskt arbetar (något som jag tänker använda i nästa lönesamtal med mina chefer - "Se - jag jobbar VISST!" :-) ). Här är det fikon som snabbt gratinerats med ostcreme, som läggs upp.



Givetvis handlar julbord för och till barn om korv och köttbullar, mer än om t.ex. sill och gravad lax...



Även om jag givetvis hade gjort lite sillar (på bilden husets inlagda sill - 1,2,3-lag med kryddpeppar, rödlök och färsk dill samt vår senapssill och vitlökssill.) och



gravat lax. Salt, vitpeppar, råsocker (jo, jag tycker det blir bättre!) och massor av dill!



Men ett julbord är inget julbord utan julskinkor?! Här ett par tjusiga exemplar (som KockAnna har omnämnt som "köksmästarns fina skinkor" i ett annat sammanhang), som precis blivit färdiggriljerade och dekorerade för servering...



Julostar.



Världens bästa KockAnna. Dagens fotograf (tack för alla fina bilder!), sous-chef och rent generellt den människan som lyckades få mig att inte se ut som en ostrukturerad idiot i köket! :-)

Men - tänker du nu - "han skulle skriva om ägg med något vackert på". Jo, såhär, va: För länge sedan, i en fjärran galax, som det brukar heta skulle det, till julbord, påskbord eller något slags högtid göras "ägg med något vackert på" av en kock-kollega. Denne hade inte sett, eller ätit ägghalvor med majonnäs och så på, utan improviserade i sann kock-anda, och kom upp med ett eget garnityr till äggen. Voila - en ny rätt, som i några människors kollektiva medvetande för alltid kommer att vara känt som "Ekbacksägg" var uppfunna! Givetvis har det här blivit ett internskämt som vi så fort vi har möjlighet gör vårt bästa för att tjata ihjäl. Och givetvis gjordes två (ett för föreståndaren, och ett för vår assisterande föreståndare) portioner av just "Ekbacksägg":

8 kommentarer:

landonius sa...

Visst är det lite si och så med ungar och sill?
Vi är inne på sista veckan på julbordet, och bland de ungdomar som gästade oss var övervägande majoritet som dissade sillarna! Att duka upp ett julbord utan sill kan jag inte tänka mig, så hur blir det i framtiden? Kommer dessa ungdomar att tycka om sill? Eller är det slut på julbordet i ett nära framtid?

FamiljenFriluft sa...

Landonius: Well - sillen gick väl inte allra bäst, men helt ok. Vissa av ungarna verkar gilla ättika, så de käkar också gärna sill.

Jag tror inte att vi blir av med julbordet under våran livstid, i alla fall. :-)

Anonym sa...

Ketchup? Eller Bob:s hallonsylt? Intressanta ägg, hur som helst :)

Var på julbords-knytis på Piratpartiets julfest i veckan ("Amelia kom på att hon hade en burk chutney i kylen, så då tänkte vi - 'Det är väl skäl nog för en fest?'") och där fanns i princip Jansson, Skinka, Korv, Köttbullar, Skånsk äggakaga, och sill. Räknade till fem sorter. Som alltså folk tagit med sig dit.

De flesta var ganska unga, även om stofiler över 33 inte slängdes ut direkt.

FamiljenFriluft sa...

Mackan: Ketchup. Slotts ketchup. Coolt, förresten. "Jag hittar en burk chutney så nu blir det fest". Rätt attityd. :-)

Anonym sa...

Massor med GOD JUL önskar jag dig :)

Anonym sa...

God Jul!

KARLAVAGNEN sa...

Gott slut! Hoppas på ett lyckligt 2009 för dig och dina nära!

FamiljenFriluft sa...

C: Tack och detsamma, eller god fortsättning som det heter nu. :-)

Mattias: Tack. Se ovan. :-)

Karlavagnen: Tack. Och gott nytt. Och detsamma!