torsdag, oktober 11, 2007

Torsdag är högtidsdag

Torsdag. Äntligen. Torsdag är den bästa dagen på hela veckan, tycker jag, för då går inte bara SVTs snygga produktion "Mat-Nicklas" utan även den lite lantligare, men ack så mycket färgstarkare "Vad blir det till mat" på TV4+, med Per Morberg.

Det är alltså TVÅ matlagningsprogram på TV. Det ena - Niklas program, är pedagogiskt, bitvis rätt lättsamt och ofta mycket informativt, medan det andra är... .. . jag vet inte hur man skall skriva det, för det blir nästan parodi på mat-TV, men jag tycker programmet är lysande.

Per Morberg är en charmig galning som med samma känsla som hos ett barn på julafton kastar sig in i matlagningen med entusiasm och eftertryck. Han känns som en tonårig pojke som inte ännu fattat att tjejer inte faller för att man kan köra hundra meter på bakhjulet på en trimmad moped och blir på det sättet jätteskön, när han tar ut höns på gårdsplanen för att nacka dem, kör matprocessorer tills de brinner, styckar rådjur med sticksåg i köket osv. Det blir liksom någon slags cirkuskonster. Någon slags... jag vet inte... Men det är mycket underhållande.

Och det är passionerat. JAG vill laga mat med hr. Morberg. Jag vill tillbringa en vecka i hans kök och tala om räkfonder, kalvben och allt gott jag kan göra av dem, jag vill tvätta potatis med högtryckstvätten. Jag vill hacka smås må vitlöksklyftor med en halvmeter lång kniv.

DET är bra TV.

2 kommentarer:

Emanuel Karlsten sa...

Du, har du läst intervjun Morberg gjorde i Metro? Det är en klassiker. Utan tvekan. kolla i bloggen. Jag har länkat till den för någon vecka sedan, om du inte har sett den, alltså.

FamiljenFriluft sa...

Jag missade intervjun, när den gick, och det tog ett tag att leta igenom din blogg, men jag hittade den. Lysande. "Per Morberg är en tågcrasch" lär de ha skrivit om den, i Metro, senare... Intressant liknelse.